14. 7. 2020

7.11.2019 11.16, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách

Produkce českého piva se i letos udrží na solidní úrovni

Za prvních 9 měsíců letošního roku se produkce pivovarů pro tuzemský trh snížila oproti stejnému období loňského roku o 3,16 %, vývoz se naopak meziročně zvýšil o 4,33 %. Informoval o tom dnes ve své zprávě Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS).

Výsledkem je pokles celkového výstavu o 1,22 %. Za poklesem tuzemského trhu stojí zejména počasí, které bylo v loňském roce mimořádně teplé a napomohlo rekordním prodejům, které se letos již nepodařilo zopakovat. Tuzemská spotřeba s menšími meziročními výkyvy zůstává dlouhodobě zhruba na stejné úrovni a rozvoj pivovarské ekonomiky tak táhne zejména export. Ten tvořil vloni už téměř 25 % celkového výstavu, a jak je patrné z průběžných výsledků, jeho podíl letos opět o něco vzroste.

„Tuzemský trh je dlouhodobě stabilní, co nám však dělá starosti, je pokračující odklon od pití čepovaného piva v restauracích a hospodách. Zatímco ještě v roce 2009 drželo čepované s přehledem prim, vloni se jeho podíl snížil už na 38 % a pokles pokračuje. V prvních 9 měsících letošního roku byl podíl piva čepovaného ze sudů a tanků na celkové tuzemské spotřebě 37 %,“ říká Martina Ferencová, výkonná ředitelka ČSPS. Pivovary se proto snaží tradici české hospody bránit a rozvíjet. Chození na pivo u nás bylo odedávna společenským fenoménem, který je o navazování a posilování vztahů, výměně informací, řešení problémů či domlouvání spolupráce. Nejvýznamnější aktivitou v tomto směru jsou zářijové Dny českého piva, které se v posledních letech začínají prosazovat i do zahraničí.

Výsledky za leden až září nepřinesly žádná zásadní překvapení. Polovinu spotřeby u nás tvoří ležáky, tedy spodně kvašená piva se stupňovitostí 11 % – 12 %, a jejich obliba mírně posiluje. Přibližně 45 % připadá na lehčí výčepní piva. Zbývajících 5 % tvoří kategorie nealkoholických piv, pivních mixů a pivních speciálů. Přestože jde o relativně malý objem, je v této kategorii čilý pohyb. Každoročně se objevují desítky nových variant ovocných mixů v nealkoholických i nízkoalkoholických variantách a při nejrůznějších příležitostech pivovary vaří speciální piva. Nejčastěji se tak děje na svátek svatého Václava, který je patronem českého piva a sládků, na Vánoce nebo pro letní posezení v zahradních restauracích.

Stejná zůstává i struktura druhů obalů. V tomto ohledu patří pivovarnictví k nejekologičtějším, protože dominantním způsobem přepravy jeho produktů ke konzumentům jsou velkokapacitní tanky, sudy a vratné skleněné lahve. Na tyto obaly celkově připadá 75 % tuzemské spotřeby.

Zdroj ČSPS, ilustrační foto Naše voda – Nina Havlová

7.11.2019 11.16, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravinách, Statistiky a kauzy

Aktuality

VIDEOROZHOVOR

více >

Fotoblog

více >

NAUČNÁ STEZKA OLŠINANAUČNÁ STEZKA OLŠINA
Autor: Nina Havlová

Videoreportáž

více >

Kalendář Akcí

<<Červenec 2020>>
PÚSČPSN
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2