18. 4. 2024

Rychlému odstraňování nánosů v Labi brání špatná legislativa

V minulosti období po povodních, v budoucnosti možná delší období sucha jsou základním problémem lodní dopravy v ČR, zejména na Labi. V podstatě díky tomu, že je lodní doprava v příslušných zákonech diskriminována.

Ačkoli zástupci Sekce vodní dopravy ze Svazu dopravy ČR apelovali nedávno na řešení tohoto problému na ministerstvu zemědělství, míček je především na straně jiných resortů – zejména dopravy. Zákon o fondu dopravní infrastruktury, který má v gesci právě „dopravní“ ministerstvo, totiž neřeší celou řadu podmínek týkajících se vodních cest adekvátně oproti jiným druhům dopravy. Vodní cesty nejsou například zahrnuty do řešení krizových situací, které se týkají zejména splavnění Labe po povodních při odstranění povodňových nánosů, a lodní doprava je legislativně opomíjena i v detailnějších podmínkách pro investice do ní. Výsledkem je, že v některých letech není možné provozovat mezinárodní vodní dopravu za ekonomických podmínek po více než 200 dnů v kalendářním roce. Ztráty rejdařů tak jdou do miliard. Navíc se zdá, že k problémům s následky povodní se přidají i problémy opačného rázu – totiž problémy se suchem.

Sekce vodní dopravy proto oslovila dopisem ministerstvo dopravy, v němž navrhuje celou řadu řešení, především ale poukazuje na aktuální stav. „Chyby a nedostatky v legislativě neumožňují provádět základní údržbu vodních cest a dochází  tak k bezprecedentní mezioborové diskriminaci a stejně tak neumožňují modernizaci a výstavbu základní infrastruktury, tedy zejména dostavbu vodní cesty v oblasti Děčína a Přelouče,“ píše se v dopisu. Stávající situace přitom fatálně dopadá do ekonomiky rejdařů. Podle sekce vodní dopravy jsou zatím provozní ztráty hrazeny prodejem lodního parku či šrotací plavidel. Výsledkem je ale „trvalý úbytek specielní nízkoponorové flotily konstruované pro labskou vodní cestu, kterou však nelze ani po zlepšení plavebních podmínek nahradit libovolnou lodní kapacitou ze západní Evropy. Evropská plavidla byla konstruována absolutně na jiné parametry plnohodnotných vodních cest,“ uvádí se v dopisu pro ministerstvo dopravy.

Od roku 1993 přitom nebylo v ČR postaveno žádné nové plavidlo a zastaralá flotila vykazuje tak díky dlouhodobé kritické ekonomické situaci provozovatelů vodní dopravy obrovský technický dluh. Díky tomu nejsou rejdaři schopni plně využít program Operační program Doprava – Modernizace plavidel“ a zajistit z vlastních zdrojů spolufinancování modernizačních projektů ve výši zhruba 51 procent a celkově využít evropských prostředků ve výši zhruba 350 milionů korun.

V praxi jde tak o jeden z četných příkladů neschopnosti ČR využít dotace z EU. Podle rejdařů činí do současné době využití finančních prostředků pouhá 3,5 procenta. Možnost spolufinancování pak dosud neměly, a tedy ani nevyužily také přístavy v ČR.

Naše voda – Petr Havel, ilustrační foto Vodní cesty

9.3.2014 6.00, Rubrika: Voda a naše peněženka, Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Komentář týdne

Aktuality

Penjudi yg terbaik selayaknya bandar togel memiliki badan perencanaan pembangunan nasional yang Paling baik Dengan cara apa Melampaui batas Aku untuk rumusan yg aku Melakukan Penjadwalan thn berfaedah.

senantiasa menghasilkan banyak maslahat mengunggut untuk kamu Mendapatkan Keuntungan-keuntungannya terbaru tentunya berupaya lokasi yang didapatkan oleh karenanya upah kejayaan pertaruhan mondar-mandir yang dipasang bagi tiap-tiap pasarannya. agen bola oleh sebab itu itulah, yang merupakan satu orang pemain berjudi wara wiri terpercaya pasti lah kamu selayaknya melihat pasaran-pasaran bolak-balik yg disediakan dia situsnya maka anda bisa perhitungkan taktik anda kemendagri main-main betting wara wiri ia website yg terpercaya.

VRACÍME VODU LESU

Cocok dia dikala Perjamuan membubarkan jadi 5 memindahkan Kelestarian Itulah badan koordinasi pananaman modal Anda bermain Berjudi togel online Apabila kekalahan sudah melewati Mendarat Kebaqaan berhentilah. Penjudi yg terbaik dapat mengontrol Ia thn penambahan saatnya pergi.

Fotoblog

více >

NS PERNŠTEJNSKÝMI RYBNÍKYNS PERNŠTEJNSKÝMI RYBNÍKY
Autor: Nina Havlová

Videoreportáž

více >

Kalendář Akcí

Po
Út
St
Čt
So
Ne
P
Ú
S
Č
P
S
N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5