22. 3. 2019

Lodě nesměji proplouvat pod lávkou v Nymburku, mohla by se zřítit

Státní plavební správa dnes zastavila s okamžitou platností provoz lodí na Labi pod lávkou v Nymburce, která je v havarijním stavu a mohla by se kdykoli zřítit. Lodě se musejí otáčet, Povodí Labe se je snaží o zákazu plavby v Nymburce informovat na plavebních komorách.

ČTK to řekla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová. Labe v Nymburce je významná lodní cesta, náhradní neexistuje. Město se rozhodlo, že lávku zbourá. Starosta má ale obavy, že to nepůjde dříve než v srpnu.

Po Labi v Nymburce plují především osobní lodě, nákladní cestu využívají méně. “Na lávku budou umístěné zákazové znaky a dole budou žluté bóje. V tuto chvíli nic jiného udělat nemůžeme, město Nymburk nás informovalo o naprosto havarijním stavu lávky, která může kdykoli spadnout, takže jiné řešení než zastavit tam plavbu v tuto chvíli nemáme,” řekla ČTK Němcová.

Mluvčí státního podniku Povodí Labe Hana Bendová ČTK řekla, že dnes odpoledne budou před lávkou umístěny značky oznamující lodníkům zákaz plavby. Ve směru proti proudu budou značky na březích a po proudu na silničním mostě před lávkou. V pondělí Povodí Labe přímo do řeky umístí bóje. Na plavebních komorách před i za lávkou budou komorníci upozorňovat na uzavřený úseky řeky posádky lodí, aby dál nepluly zbytečně. Jiná opatření Povodí Labe neplánuje.

Nymburk zakázal vstup na lávku loni v prosinci, lávka je stejné konstrukce a od stejného projektanta jako lávka v Praze-Troji, která se zřítila do Vltavy. Technici z Kloknerova ústavu nymburskou lávkuzkoumali od května a nepotvrdili její úplnou bezpečnost, Nymburk proto uzavřel i prostranství na březích pod lávkou.

Město se nyní bude snažit lávku co nejrychleji zbourat. Demolici zdržuje podle starosty Pavla Fojtíka (Změna pro Nymburk) výběrové řízení na firmu, která demolici udělá. “Pokud vše půjde, tak by mohla být lávka zdemolována v srpnu,” řekl Fojtík. Náklady na demolici se odhadují až na sedm milionů korun. Projektová cena také určí, zda se bude veřejná zakázka soutěžit jako podlimitní, nebo nadlimitní, což může mít vliv na konečný termín. “Je to nutné řešit a já samozřejmě budu tímto směrem s městem komunikovat,” dodala Němcová.

Lidé musejí teď přecházet Labe přes železniční most nebo hydroelektrárnou, což ale znamená více než kilometrovou cestu navíc. S uzavřenou lávkou sousedí most pro automobily, přes který ale kvůli bezpečnosti není možné pěším průchod umožnit. Od 15. ledna navíc město zavedlo bezplatnou autobusovou dopravu mezi náměstím Přemyslovců a Zálabím, které je na druhé straně řeky. Lidé mohou jezdit autobusem zdarma mezi zastávkami Nymburk, Zálabí PVT a Nymburk Náměstí. V každém směru jede za den zhruba 45 linek, doprava zdarma se tak týká 90 spojů.

Zdroj: ČTK, ilustrační foto: Zdymadlo, plavební komora a hydroelektrárna v Nymburce, wikimedia commons, ŠJů (cs:ŠJů)

 

8.6.2018 14.36, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Přehrady a vodní díla

Aktuality

VRACÍME VODU LESU

Kalendář Akcí

<< Březen 2019 >>
PÚSČPSN
25 26 27 28 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Fotoblog

více >

RETENČNÍ NÁDRŽ NA BŘÍMOVCERETENČNÍ NÁDRŽ NA BŘÍMOVCE
Autor: Nina Havlová

Videoblog

více >