19. 8. 2019

17.7.2019 14.27, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě

V mělnickém přístavu ubude hluku, pomohou i nové lokomotivy

V mělnickém přístavu ubude hluku, pomohou i nové lokomotivy s tišším provozem, které posunují vagony na vlečce. V provozu už je první upravená lokomotiva, do dubna příštího roku mají přibýt dvě moderní.

Příští rok má také skončit modernizace přístavu včetně dokončení poslední etapy manipulační plochy a nové koleje, kam se přesune část manipulací s vlaky. ČTK to dnes řekli ředitel společnosti České přístavy Miloslav Černý a předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

Soupravy teď několikrát za den musí vyjet z přístaviště do města, což působí i dopravní problémy na blízkém železničním přejezdu. Někteří obyvatelé města si stěžují na hluk v okolí přístavu, a to z železniční dopravy a překládání kontejnerů. Podle vedení přístaviště splňuje provoz všechny zákonné podmínky, ale další opatření spočívající v modernizaci postupně přispějí k výraznému snižování hluku.

Dokončení úprav umožní vlakům zajet hlouběji do terminálu a zároveň dále od města. Navíc nebude třeba kvůli manipulaci vícekrát zavírat železniční přejezd. “My jsme teď před vypsáním výběrového řízení na dodavatele prací,” uvedl Černý. Hodnota zakázky je zhruba 180 milionů korun. Celkově je hodnota investice do modernizace v řádu stovek milionů korun za posledních pět let. Podle místostarosty Mělníka Milana Schweigstilla by lidé přivítali i zastavení provozu v přístavišti v nočních hodinách. Podle Bednárika to ale není možné, protože přes den není na trati dostatečná kapacita, vlak by proto musel být odstaven třeba až na 48 hodin, což by působilo zpoždění a ztrátu konkurenceschopnosti oproti kamionové dopravě.

Nově je v přístavu v provozu upravená lokomotiva řady 742, příští rok budou na vlečce posunovat vagony dvě lokomotivy stejné řady, avšak nového typu. Podle Bednárika je důležité, aby železnice byla významnou konkurencí kamionové dopravě a náklady se dopravovaly více mimo silnice. Umožňují to právě i terminály kombinované dopravy jako jsou v mělnickém přístavu. “Kvůli tomu je to pro nás strategický partner,” řekl Bednárik. Ke snížení hlučnosti podle něj přispěje také úprava brzd na vagonech za méně hlučné.

Hlučnost sníží také nové elektrické jeřáby, které budou v provozu po dokončení modernizace terminálu. Část obytné zástavby by od hluku z přístavu měla částečně izolovat nyní budovaná, více než 120 metrů dlouhá a šest metrů vysoká protihluková zeď, hotová má být na konci prázdnin. Další menší mobilní protihlukové stěny chce přístav umístit poblíž vjezdu.

Veřejný přístav Mělník je největším přístavem v ČR, zabírá zhruba 50 hektarů. Nachází se v něm dva kontejnerové terminály, které si pronajímají soukromé společnosti. Denně se v přístavu přeloží několik set kontejnerů a zajíždí sem několik nákladních vlaků a desítky kamionů.

Zdroj: ČTK, ilustrační foto (Mělník) Naše voda – Nina Havlová

17.7.2019 14.27, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Lodní doprava

Aktuality

Lesní video

více >

Fotoblog

více >

CHMELAŘSKÝ DEN, STEKNÍK U ŽATCECHMELAŘSKÝ DEN, STEKNÍK U ŽATCE
Autor: Nina Havlová

Videoblog

více >

Kalendář Akcí

<< Srpen 2019 >>
PÚSČPSN
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1