21. 4. 2019

3.4.2019 7.58, Rubrika: Lodní doprava

Lodě v tuzemsku loni přepravily 1,37 mil. tun, nejméně za 15 let

Krize vodní dopravy se v Česku dál prohlubuje, loni přepravily lodě na tuzemských řekách 1,37 milionu tun zboží, nejméně za posledních 15 let. Vyplývá to ze statistiky ministerstva dopravy. Důvodem je podle rejdařů zejména dlouhotrvající sucho, které omezilo splavnost Labe, a nedostatečná vodní infrastruktura. Letos by řeky podle předpovědí hydrologů mohly zůstat splavné déle, výrazný nárůst nákladní přepravy ale rejdaři neočekávají.

Přeprava zboží na řekách v ČR klesá nepřetržitě od roku 2015. Meziročně přeprava loni klesla téměř o 15 procent. Před 12 lety přepravily lodě v České republice až o milion tun zboží více.

Viceprezident Svazu dopravy Miloslav Černý ČTK řekl, že hlavním důvodem dlouhodobého poklesu je nízký stav vody na Labi, zejména na kritickém úseku dolního Labe mezi Střekovem a státní hranicí s Německem. Loni tam více než osm měsíců nebyla plavba možná. Další překážkou je podle něj stav infrastruktury na Labi u Přelouče. V obou místech nejsou plavební stupně, což podle dopravců znemožňuje velkou část roku nákladní dopravu.

Dlouhodobý pokles nákladní dopravy dostává rejdaře a přístavy v ČR do krize. Černý připomněl například loňský prodej největšího českého rejdařství ČSPL, jehož novým vlastníkem se stala německá skupina Rhenus. “Nedá se předpokládat, že nyní tak často poplují do České republiky,” uvedl. Fungování tuzemských přístavů komplikuje jejich nízké využití, které je způsobeno právě slabým provozem, dodal.

V nejbližších letech se výrazné zlepšení očekávat nedá, což podle Černého ještě prohloubí napjatou situaci některých rejdařů a přístavů. “Naše prognózy jsou velmi špatné. Dokud nebudou dokončeny jednotlivosti na vodních cestách, nelze počítat s nárůstem plavby,” podotkl. Dodal, že za posledních 30 let nebyl vybudován na Labi ani jeden plavební stupeň.

Stavba plavebních stupňů u Děčína a Přelouče se odkládá několik let. Děčínský jez komplikují zejména problémy okolo jeho vlivu na okolní krajinu. Stát dosud nedokázal najít opatření, kterým by tyto dopady kompenzoval nebo snížil. Také plavební stupeň u Přelouče zatím nemá potřebná povolení. V současnosti se proto zpracovávají podklady pro nové vyhodnocení dopadů stavby přeloučského jezu na životní prostředí.

Přepravy zboží v letech 2006-2018

Rok Množství přepraveného zboží (v mil. tun)
2018 1,37
2017 1,56
2016 1,77
2015 1,85
2014 1,78
2013 1,62
2012 1,76
2011 1,89
2010 1,64
2009 1,64
2008 1,90
2007 2,24
2006 2,03

Zdroj: ČTK, foto: wikimedia commons, Tomáš Kolařík

3.4.2019 7.58, Rubrika: Lodní doprava

Aktuality

VRACÍME VODU LESU

Kalendář Akcí

<< Duben 2019 >>
PÚSČPSN
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Fotoblog

více >

BRANICKÉ SKÁLY A PODOLSKÝ PROFILBRANICKÉ SKÁLY A PODOLSKÝ PROFIL
Autor: Nina Havlová

Videoblog

více >