Výstavba kanálu u Přelouče se znovu oddaluje. Potřebuje novou EIA

9. června 2017 | Rubrika: Podnikání s vodou a zákony , Přehrady a vodní díla

chva

Krajský úřad v Hradci Králové na žádost Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) přerušil 5. června na dva roky řízení o povolení výjimky z ochrany zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin v trase plánovaného plavebního kanálu u Přelouče. Stavba nemá souhlasné závazné stanovisko vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) ani novou dokumentaci pro územní řízení. Výstavba vodní cesty se tak opět oddaluje, řekl ČTK mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

„Hlavní problém je, že musí proběhnout nový proces EIA, a my pro něj momentálně zajišťujeme podklady. Uvidíme, jaké z toho nakonec vyplyne technické řešení, s nímž se bude standardně pokračovat dál,“ uvedl Bukovský.

Plánovaný plavební kanál u Přelouče, který má umožnit splavnění Labe až do Pardubic, prochází přes rezervaci Slavíkovy ostrovy, kde se podle ekologické organizace Děti Země nacházejí biotopy 44 zvláště chráněných druhů organismů. Ekologové s přerušením řízení souhlasí, neboť bez ekologického posouzení různých variant kanálu, a to i mimo Slavíkovy ostrovy, je nelze vést. Navzdory požadavku Evropské komise vláda lokalitu Louky u Přelouče nezařadila mezi evropsky chráněná území.

„Původní povolené výjimky ze zákona z roku 2010 byly Nejvyšším správním soudem zrušeny na podzim roku 2015, neboť nebylo prokázané, že neexistuje jiná varianta trasy kanálu, která by se těmto biotopům, které se nacházejí především na Slavíkových ostrovech, vyhnula. takže od té doby se schvalování stavby zastavilo,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle ekologických aktivistů bude výstavba plavebního kanálu u Přelouče o délce téměř 3,2 kilometru stát asi 3,1 miliardy korun. ŘVC se o jeho prosazení snaží od roku 1994.

Kritici o výhodnosti lodní dopravy na tomto úseku Labe pochybují. Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil již před lety Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). „Ministerstvo dopravy věrohodným způsobem neprokázalo potřebnost investic na rozvoj a modernizaci labské vodní cesty. Nepředložilo žádné doklady, které by prokazovaly míru efektivnosti celkových finančních prostředků předpokládaných na dobudování labské vodní cesty,“ uvádí zpráva NKÚ z ledna 2009.

Zdroj: ČTK, přístav Chvaletice je poslední na Labi, zatím, foto: wikimedia commons, Josef Podzimek

Související rubriky: Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Prevence povodní, voda v krajině