Proč chodíme na pivní festivaly? Chceme degustovat neznámé značky

21. prosince 2015 | Rubrika: Čistota vody a rekreace , Nápoje a voda v potravinách

pivo Kapřík - IMG_8840

Téměř 80 procent veřejnosti, oslovené v šetření agentury PORT ohledně motivace účasti na pivních festivalech, očekává od návštěvy těchto akcí možnost degustovat piva, s nimiž se doposud neměli možnost setkat. Informoval o tom dnes Josef Vacl z uvedené agentury.

Více než polovina dotazovaných pak uvedla jako důvod účasti možnost setkat se s rodinou a přáteli. Třetí nejpopulárnější atraktivitou pivních akcí je příležitost prohlédnout si výrobní prostory pivovarů.  „Výsledky průzkumu korespondují s trendem zjištěným u jiných výzkumů. Češi sice preferují v naprosté většině piva plzeňského typu, ale jsou s to více experimentovat a ochutnat jiná, tedy neznámá nebo málo obvyklá piva,“ komentoval výsledky Vacl. Fakt, že na pivní akce chodíme, abychom se setkali s rodinou a přáteli, podle něj příliš nepřekvapuje. „Potvrdilo se tak, že pivo u nás není zdaleka jen nápojem na utišení žízně, ale má i svou společenskou funkci,“ dodává Vacl.

Dalšími nejčastěji zmiňovanými důvody účasti na pivních a pivovarských slavnostech je hudba a kulturní program a také gastronomie. Pro větší polovinu z dotazovaných je hudební a kulturní složka pivních a pivovarských slavností spíše nebo velmi důležitou. Naopak, pro 18 procent má malý význam. Gastronomickou součást pivních akcí považuje za spíše nebo za velmi významnou více než polovina účastníků. Naopak, dvě pětiny ji mají za málo významnou a nevýznamnou. Převažují ti, kteří očekávají, vedle možnosti degustovat pivo, doprovodit jeho konzumaci zajímavou gastronomií.

Průzkumem bylo rovněž zjišťováno, jakými cestami se informace o pivních a pivovarských akcích dostává k jejich účastníkům. Očekávalo se, že nástup sociálních médií se projeví i v této oblasti komunikace. Reakce respondentů však naopak ukázaly, že přes polovinu dotazovaných se o pivních akcích dovídá ústně. Více než dvě pětiny dotazovaných si přečetla o akcích v médiích a na internetu. Naopak, necelá třetina dotazovaných získala informace prostřednictvím sociálních sítí. Velmi nízké procento informací, přibližně každý desátý z dotazovaných získával informace z webů obcí, měst nebo pivovarů.

Dotazníkové šetření dál ukázalo, že pro téměř polovinu účastníků pivních akcí není důležité, organizuje-li akci jeden nebo více pivovarů. Pokud je to pro ně významné, preferují ty, na nichž je účastno více pivovarů a nikoliv jen z jednoho subjektu nebo skupiny. Současně bylo zjištěno, že těch, kteří chtějí poznat další nápoje z produkce pivovarů je sice třikrát méně než těch, kteří touží poznat nová piva, ale stále více než těch, kteří hodlají pít známá piva z jejich běžné produkce.

Účast na pivních a pivovarských slavnostech není dopředu plánována. Prakticky dvě třetiny uvedly, že účast dopředu na akcích neplánují a záleží na momentálních okolnostech. Pravidelně a plánovitě, s pevným místem v kalendáři, se akcí s pivem zúčastňuje jen 8 procent dotazovaných. To svědčí o tom, že v marketingu a plánování tohoto druhu aktivit je mnohé ke zlepšení. Výzkum také zjišťoval, kolik na akcích s pivem plánují účastníci utratit Nejčastěji uváděná odpověď (44 procent) respondentů je, že na pivních akcích plánují utratit mezi dvěma a čtyřmi sty korunami a téměř shodné procento potom více než 400 korun.

Výzkum u více než stovky respondentů starších 18 let ze všech regionů České republiky potvrdil, že pivní a pivovarské akce jsou tedy nejen marketingovým i obchodním souborem aktivit pro pivovary a obce, ale jsou také společenským fenoménem pro veřejnost.

Naše voda, ilustrační foto Naše voda – Nina Havlová

Související rubriky: Čistota vody a rekreace, Nápoje a voda v potravinách, Podnikání s vodou a zákony, Statistiky a kauzy