Přehrady v ČR VI: Slapy

25. srpna 2012 | Rubrika: Přehrady a vodní díla , Statistiky a kauzy

44 slapy

Každá z našich velkých přehrad je stavebním gigantem, který má za sebou zajímavou, leckdy pohnutou historii. Portál Naše voda i proto pro vás připravil o největších a nejvýznamnějších přehradách osvětový seriál.

Slapská přehrada leží ve Středočeském kraji, v místě bývalých Svatojánských proudů, a svou rozlohou 1162,6 ha a objemem 269,30 milionů m3 je šestou největší přehradní nádrží v České republice. Nachází se v nadmořské výšce 271 metrů a je třetím stupněm Vltavské kaskády. Byla vybudována v letech 1949 – 1955. Koruna přehradní hráze má délku 260 m a je vysoká 67,5 m. Vede po ní silnice II. třídy. Maximální hloubka na Slapech je cca 53 metrů, průměrná okolo 20 metrů. Současná vodní hladina je přitom nyní o 35 metrů výše, než bylo původní koryto Vltavy.

Přestože se o stavbě Slapské přehrady uvažovalo již ve třicátých letech, byla nakonec odložena. Přípravy na její stavbu pak začaly již během druhé světové války v podobě zaměření břehů v okolí Slap. Následná studie zahrnovala několik variant. Nakonec padlo rozhodnutí postavit vodní dílo s elektrárnou umístěnou přímo v tělesu hráze pod přelivy, což bylo v té době ojedinělé technické řešení.

Přípravné práce započaly v červenci roku 1949, bezprostředně poté, co byl schválen projekt. Bylo třeba odstranit okolo 300 tisíc m3 zeminy a dalšího materiálu z původního řečiště Vltavy a okolních strání, vesměs pokrytých skalami. V témže roce se začalo s ražením štoly pro odtokový tunel, stavěly se rovněž příjezdové cesty a ubikace. Hráz se začala budovat v roce 1951 a bylo na ni třeba zhruba 350 000 m3 betonu.Z nedalekého lomu bylo na stavbu dopraveno přibližně 40 000 vagónů kamene, spotřebováno bylo dále 5 800 vagónů cementu a 6 300 vagónů písku. K dopravě stavebního materiálu bylo využíváno lanovek. Napouštění přehrady bylo zahájeno na jaře 1954. Tak jako u vodního díla  Lipno došlo k napuštění Slapské přehrady díky velké vodě, kdy se přehrada naplnila doslova během několika dnů. Přehrada byla v té době zčásti prázdná, cožse při této povodni pozitivně projevilo na celém dolním toku Vltavy i Labe, přestože nebyla ještě stavba zcela dokončena.

Na podzim téhož roku byla spuštěna první ze tří turbín elektrárny. Jak již bylo řečeno, elektrárna představovala světový unikát své doby. Poprvé zde totiž bylo použito turbín Kaplanova typu pro tak značný vodní spád. Celkem jsou v elektrárně umístěny tři soustrojí. Počítáno je se spádem 56 metrů a hltnost každé z turbín je 100m 3 za sekundu. Voda je na soustrojí přiváděna třemi potrubími, vedoucími hrází. Pod čtyřmi přelivy je přímo v tělese hráze umístěna strojovna elektrárny, veškeré pomocné provozy, administrativní místnosti, vnitřní rozvodna 110 kV, rozvodna 22 kV, potřebné transformátory a dvě základové výpustě. Elektrárna má výkon 3 x 48 MW. Ve stejném roce roce byla také zahájena lodní doprava na Slapech. Stavba přehrady byla ukončena v roce 1955, ve stejném roce byla uvedena do zkušebního provozu elektrárna.

Kvůli výstavbě přehrady zanikla také lidská obydlí, avšak byly vytipovány památkové objekty, které měly být uchráněny před potopením. Nejvýznamnější z nich byly tzv. Ferdinandův sloup a socha sv. Jana na místě bývalých Svatojánských proudů. Dnes je najdeme pod přehradní hrází.

Slapská přehrada byla zbudována především kvůli výrobě elektrické energie, avšak už při projektování se počítalo s její protipovodňovou funkcí. To se potvrdilo jak v roce 1954, tak také o osmačtyřicet let později, v roce 2002. Slapy jsou rovněž vyhledávaným místem pro rekreaci či vyžití při vodních sportech.

Kateřina Košutová

 

 

Související rubriky: Přehrady a vodní díla, Statistiky a kauzy