1.12.2017 9.03, Rubrika: Vodovody a kanalizace
Zákazníci SVAS zaplatili za poškozené vodoměry více než 280 tisíc korun
Na nástup zimy se každý v předstihu připravuje. Vyměňují se pneumatiky letní za zimní, zazimovávají se zahrady, chrání se rostliny chvojím, vypouští se voda z domovních rozvodů, ale zapomíná se na zabezpečení vodoměrů, upozorňují Středočeské vodárny.
To může přinášet zákazníkům Středočeských vodáren, a.s. (SVAS) velké komplikace a zbytečné výdaje. Více než dva tisíce tři sta korun musí uhradit zákazník za výměnu vodoměru v důsledku jeho poškození mrazem Středočeským vodárnám.
Podcenění ochrany vodoměru a nízká teplota pod bodem mrazu může způsobit prasknutí ochranného skla vodoměru či úplné zamrznutí. Zákazníci si neuvědomují, že za škody na vodoměru, které vzniknou jeho nedostatečným zabezpečením proti zamrznutí, plně odpovídají.
„I když pravidelně informujeme všechny naše zákazníky, aby si před zimní sezónou zajistili vodoměry proti poškození mrazem. Vždy se najdou jedinci, co nedbají na ochranu vodoměrů a zbytečně tak mají náklady spojené s jeho výměnou. Počet poškozených vodoměrů ukazuje, že zákazníci byli ovlivněni příznivými podmínkami posledních zim a zapomněli na prevenci. Vždyť jenom od začátku roku zákazníci zaplatili více než 270 tis. Kč jen za poškozené vodoměry,“ řekl Bc. Pavel Pobříslo, provozní ředitel a zástupce generálního ředitele SVAS.
„Od května do srpna bylo nahlášeno celkem 21 vodoměrů poškozených mrazem,“ informoval vedoucí střediska Dispečink Bc. Vladimír Stantejský. „Ti, kteří nahlásili poškozený vodoměr o prázdninách, jsou vlastníci rekreačních objektů, kteří využívají vodou z vodovodu jako náhradní zdroj a v prázdninových měsících zahájili letošní letní sezónu,“ sdělil Vladimír Stantejský.
Pro srovnání:
Od listopadu 2016 do července 2017 bylo nahlášeno 102 poškozených vodoměrů a jejich výměna stála více než 280 tis. Kč.
Vodárny doporučují:
Zásadní opatření, které doporučujeme, je vždy řádně zateplit vodoměr.
Pokud chcete ochránit vodoměr a vnitřní rozvody v objektu, je nutné především zkontrolovat, zda je uzavřeno sklepní okno a pokusit se udržet ve sklepních prostorech stálou teplotu nad nulou. Odhalené trubky vnitřních rozvodů doporučujeme obalit dekou nebo izolačním materiálem (nedoporučujeme skelnou vatu). Tam, kde by mohlo dojít k provlhnutí izolačního materiálu, je vhodné použít nenasákavý materiál – např. Mirelon.
Nachází-li se vodoměr mimo objekt ve vodoměrné šachtě, je vhodné nad něj na víko šachty umístit polystyrenovou desku, izolační vatu nebo plastový pytel naplněný drceným polystyrenem. Zároveň upozorňujeme, že se v žádném případě nesmí používat materiály podléhající hnilobě.
Vhodné je rovněž provést tuto kontrolu u chat a chalup, kdy po prasknutí vodoměru může docházet k dlouhodobým únikům vody a vzniklá škoda je tak často mnohonásobkem částky za výměnu zamrzlého vodoměru.
V případě, že dojde k zamrznutí vodoměru, nedoporučuje se s ním manipulovat, rozehřívat či provádět pokusy s jeho zprovozněním. Nejrychlejším způsobem, jak zajistit dodávku vody do objektu je zavolat na zákaznickou linku vodáren (840 121 121, 602 128 127 – 24 hod denně) a domluvit se na termínu výměny vodoměru.
Naše voda
1.12.2017 9.03, Rubrika: Vodovody a kanalizace