19. 4. 2024

Výrobci nealkoholických nápojů považují zvýšení DPH za absurdní

Zařazení nealkoholických nápojů do vyšší sazby DPH je podle Svazu minerálních vod nepochopitelné. Jde o nepromyšlený a diskriminační krok, uvedl svaz v prohlášení. Změna je součástí balíčku úsporných opatření, který ve čtvrtek představila koaliční vláda Petra Fialy (ODS). Sazba daně z přidané hodnoty na nealkoholické nápoje by se podle vlády měla změnit z 15 na 21 procent. Skupina Mattoni 1873 a společnost Kofola, které jsou součástí svazu, už uvedly, že záměr považují za absurdní.

Podle předsedkyně svazu Jany Ježkové vláda nepřípustně dělí potraviny na výrobky s nezpochybnitelným zdravotním či sociálním významem, které budou mít 12procentní sazbu DPH, a nápoje včetně nealkoholických, které budou zatíženy 21procentní sazbou DPH a jsou tedy ve vládním pojetí nezdravé. Výklad je podle ní nejabsurdnější u balených minerálních, kojeneckých a pramenitých vod. Kohoutková voda, které bude coby vodné a stočné ve 12procentní sazbě DPH, není podle ní alternativou především pro kojenecké a minerální vody. „Přesto je podle vlády jejich konzumace zřejmě nezdravá, zatímco tiché víno coby alkoholický nápoj vláda nepochopitelně zvýhodňuje nulovou spotřební daní,“ poznamenala Ježková.

„Zvyšování DPH na nealkoholické nápoje je navrhováno nespravedlivým způsobem, v podobě ryzí diskriminace jednoho druhu potravin. Nealkoholické nápoje nemají být přepychovým artiklem, který by si mohli dovolit pouze vybraní jedinci. Jsou základní potřebou, kterou využívá široké spektrum obyvatel včetně dětí,“ reagoval generální ředitel Mattoni 1873 Ondřej Postránský.

„Obdobně nedává výrobcům smysl ani zařazení bylinných čajů nebo ovocno-zeleninových čerstvých šťáv mezi nezdravé potraviny,“ doplňuje Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko.

Podle obou velkých výrobců nealkoholických nápojů je nesmyslný i záměr zvýšit DPH u slazených nápojů s odůvodněním jejich zvyšující se spotřeby. „Slazené nápoje nejsou hlavním přispěvatelem k příjmu volných cukrů. Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) dospěl k závěru, že skupiny potravin, které nejvíce přispívají k příjmu přidaných a volných cukrů v evropských zemích, jsou ’cukry a cukrovinky’,“ uvedly firmy.

Do skupiny Mattoni 1873 v Česku patří značky Mattoni, Aquila, Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká kyselka, je také distributorem nealkoholických nápojů a pochutin značek firmy PepsiCo. I Kofola má široké portfolio značek nealkoholických nápojů, patří pod ní i značky Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny spadá síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros.

Zdroj: ČTK, ilustrační foto:wikimedia commons, Uživatel: Themightyquill

 

15.5.2023 7.55, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách, Podnikání s vodou a zákony

Aktuality

Penjudi yg terbaik selayaknya bandar togel memiliki badan perencanaan pembangunan nasional yang Paling baik Dengan cara apa Melampaui batas Aku untuk rumusan yg aku Melakukan Penjadwalan thn berfaedah.

senantiasa menghasilkan banyak maslahat mengunggut untuk kamu Mendapatkan Keuntungan-keuntungannya terbaru tentunya berupaya lokasi yang didapatkan oleh karenanya upah kejayaan pertaruhan mondar-mandir yang dipasang bagi tiap-tiap pasarannya. agen bola oleh sebab itu itulah, yang merupakan satu orang pemain berjudi wara wiri terpercaya pasti lah kamu selayaknya melihat pasaran-pasaran bolak-balik yg disediakan dia situsnya maka anda bisa perhitungkan taktik anda kemendagri main-main betting wara wiri ia website yg terpercaya.

VRACÍME VODU LESU

Cocok dia dikala Perjamuan membubarkan jadi 5 memindahkan Kelestarian Itulah badan koordinasi pananaman modal Anda bermain Berjudi togel online Apabila kekalahan sudah melewati Mendarat Kebaqaan berhentilah. Penjudi yg terbaik dapat mengontrol Ia thn penambahan saatnya pergi.

Fotoblog

více >

NS PERNŠTEJNSKÝMI RYBNÍKYNS PERNŠTEJNSKÝMI RYBNÍKY
Autor: Nina Havlová

Videoreportáž

více >

Kalendář Akcí

Po
Út
St
Čt
So
Ne
P
Ú
S
Č
P
S
N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4