25. 4. 2024

10.9.2018 0.12, Rubrika: Podnikání s vodou a zákony

Vodní doprava bývala pilířem hospodářství, dnes je v krizi

Vodní doprava zaznamenala během sta let hluboký propad. Zatímco v prvních letech nového československého státu převezly lodě v průměru více než 3,5 milionu tun materiálu ročně a vodní doprava patřila k pilířům tehdejšího hospodářství, v současnosti je roční náklad přepravovaný po vodě o zhruba 42 procent lehčí. Vyplývá to ze statistik Českého statistického úřadu a ministerstva dopravy.

Vodní doprava se v současnosti podle rejdařů nachází v nejtěžší krizi od založení samostatného státu.

Podle historika Ivana Jakubce z Univerzity Karlovy byla vodní doprava po vzniku ČSR společně se železniční dopravou jedním z pilířů zahraničního obchodu. Nový stát proto měl podle Jakubce s vodní dopravou velké plány, protože doprava po vodě tehdy představovala obchodní spojení s celým světem.

Jednoznačně nejdůležitějším dědictvím z prvních let samostatného státu jsou podle historiků i rejdařů přístavy v Hamburku, jejichž pronájem na 99 let ČSR dojednalo v roce 1929. Přístavy se okamžitě staly klíčovým prvkem tuzemského námořního obchodu až do současnosti.

Plány nového státu pro vodní dopravu však podle Jakubce byly ještě daleko větší. Patřil mezi ně například průplav Dunaj-Odra-Labe, který v současnosti oživil prezident Miloš Zeman, nebo další námořní přístav ve Štětíně. Tyto projekty se však nepodařilo plně zrealizovat.

Se zrychlující železniční dopravou a rostoucí dopravou na silnici postupně význam vodní dopravy upadal až do současnosti, kdy se rejdaři potýkají s nedostatkem zakázek a veřejné přístavy hlásí stamilionové škody.

S postupným úpadkem vodní dopravy se snižovaly i investice do dopravní infrastruktury na tuzemských řekách. Většina vodních staveb totiž podle historiků pocházela ještě z období monarchie. Podle dlouholetého zaměstnance Správy povodí Labe a nadšence do vodní dopravy Jindřicha Zídka se v období po roce 1945 nejen že nic velkého nepostavilo, ale navíc se přestala efektivně využívat už vybudovaná infrastruktura, což vedlo k dalšímu propadu.

Vedle nedostatečné infrastruktury rejdaře dlouhodobě sužuje i sucho, které snižuje vodní hladinu a znemožňuje po velkou část roku plavbu po Labi. Současná sucha však podle Jakubce nejsou ničím novým. „V průběhu dvacátých let bylo rovněž dlouhodobé sucho a také se mluvilo o krizi,“ řekl. Zároveň však upozornil, že vodní doprava se tehdy nacházela v úplně jiné situaci než dnes, a proto počasí nezpůsobovalo takové škody jako nyní.

Podle Zídka je důvodem krize vodní dopravy také neschopnost ekonomicky uchopit výhody vodního provozu. Česko by se podle něj mělo inspirovat fungováním vodní dopravy v sousedním Německu.

Právě s Německem je podle rejdařů potřeba zintenzivnit provoz na vodě. Upínají se proto k dostavbě vodní infrastruktury na Labi. Stavba plavebních stupňů u Děčína a Přelouče se však dlouhodobě potýká s problémy okolo jejich vlivu na životní prostředí. Obě stavby se ovšem dostaly do přijaté novely zákona, která by měla urychlit výstavbu dopravní, energetické i komunikační infrastruktury.

Zdroj: ČTK, foto:wikimedia commons, Tomáš Kolařík

10.9.2018 0.12, Rubrika: Podnikání s vodou a zákony

Aktuality

Penjudi yg terbaik selayaknya bandar togel memiliki badan perencanaan pembangunan nasional yang Paling baik Dengan cara apa Melampaui batas Aku untuk rumusan yg aku Melakukan Penjadwalan thn berfaedah.

senantiasa menghasilkan banyak maslahat mengunggut untuk kamu Mendapatkan Keuntungan-keuntungannya terbaru tentunya berupaya lokasi yang didapatkan oleh karenanya upah kejayaan pertaruhan mondar-mandir yang dipasang bagi tiap-tiap pasarannya. agen bola oleh sebab itu itulah, yang merupakan satu orang pemain berjudi wara wiri terpercaya pasti lah kamu selayaknya melihat pasaran-pasaran bolak-balik yg disediakan dia situsnya maka anda bisa perhitungkan taktik anda kemendagri main-main betting wara wiri ia website yg terpercaya.

VRACÍME VODU LESU

Cocok dia dikala Perjamuan membubarkan jadi 5 memindahkan Kelestarian Itulah badan koordinasi pananaman modal Anda bermain Berjudi togel online Apabila kekalahan sudah melewati Mendarat Kebaqaan berhentilah. Penjudi yg terbaik dapat mengontrol Ia thn penambahan saatnya pergi.

Fotoblog

více >

NS PERNŠTEJNSKÝMI RYBNÍKYNS PERNŠTEJNSKÝMI RYBNÍKY
Autor: Nina Havlová

Videoreportáž

více >

Kalendář Akcí

Po
Út
St
Čt
So
Ne
P
Ú
S
Č
P
S
N
31
1
2
3
4
5
6
7
8
10
11
12
13
14
15
16
17
19
20
21
24
25
26
27
28
29
31
1
2
3
Konference Voda-půda-krajina: Ochrana v EU a ČR
09/01/2019    
8.30 - 14.30
V Konferenčním centru CITY, Na Strži 65, Praha - Pankrác proběhne ve středu 9. ledna 2019 od 9.00 hodin konference Voda-půda-krajina: Ochrana v EU a ČR. Informovala [...]
18 Led
18/01/2019    
9.00 - 15.00
Na Fakultě rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (FROV) proběhne v pátek 18. ledna v době od 9.00 do 15.00 hodin Den otevřených dveří, také [...]
22 Led
22/01/2019    
9.00 - 16.00
V úterý 22. ledna proběhne v pražském hotelu DAP další ročník konference „Financování vodárenské infrastruktury“. Informovala o tom Gabriela Ročková ze společnosti B.I.D. services, s.r.o., která [...]
23 Led
23/01/2019    
Celý den
V prostorách Novotného lávky (Praha 1, Novotného lávka 5) proběhne ve středu 23. ledna seminář k novele vodního zákona, která nabývá účinnosti 1.1. 2019. Akci organizuje Sdružení [...]
30 Led
30/01/2019    
10.00 - 11.30
Tisková konference Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK ČR) se uskuteční ve středu 30. ledna 2019 od 10.00 hodin v sídle SOVAK ČR, Křížovnické náměstí [...]
02 Úno
02/02/2019    
Celý den
Výročí podepsání Úmluvy o mokřadech, majících mezinárodní význam především jako biotopy vodního ptactva, nazývané také Ramsarská úmluva.
Events on 09/01/2019
Events on 18/01/2019
18 Led
18 Led 19
České Budějovice
Events on 22/01/2019
Events on 23/01/2019
23 Led
Events on 30/01/2019
30 Led
30 Led 19
Praha 1
Events on 02/02/2019
02 Úno
2 Úno 19
Praha