28. 3. 2024

Voda pro Prahu: Magistrát chce kontrolu nad penězi bez účastni dotčených obcí

Zastupující pražský primátor Tomáš Hudeček má s vodou evidentně problémy. Vyplývá to z rozhovoru portálu Naše voda s předsedkyní představenstva Úpravny vody Želivka (ÚVŽ) Janou Černou. Zmiňovaná úpravna přitom ze tří čtvrtin zásobuje Prahu pitnou vodou.

Jaký je v současné době postoj magistrátu hlavního města Prahy k zásobování města pitnou vodou z ÚV Želivka?

Vodárenský zdroj Želivka je vlastněný akciovou společností Úpravna vody Želivka (ÚVŽ). V současné době ho podle platných smluv do 5. 11. 2013 pro ÚVŽ spravuje Pražská vodohospodářská společnost (PVS) a provozují Pražské vodovody a kanalizace (PVK) ze skupiny Veolie. PVS zároveň spravuje a PVK provozuje celý infrastrukturní vodohospodářský majetek na území hlavního Prahy. V tomto případě je uzavřena smlouva do roku 2028.

Počínaje šestým listopadem tohoto roku bude ÚVŽ svůj majetek spravovat a provozovat prostřednictvím své 100 % vlastněné dceřiné společnosti Želivská provozní (ŽePro). Logicky jsme předpokládali, že ŽePro vyrobí pitnou vodu a jako tzv. vodu předanou ji bude prodávat  PVK.  Zhruba od poloviny února tohoto roku je hlavním městem Prahou vyvíjený tlak abychom vodu předanou prodávali PVS, a ta ji potom dál prodá PVK. Což je asi technicky a právně při splnění všech podmínek Zákona o vodovodech a kanalizacích možné. Ale je to nesmírně a zbytečně složité.

Co by v praxi znamenalo předávat vodu PVS?

Především musí být PVS oprávněným provozovatelem vodohospodářského majetku někde na rozhraní obou systémů – vodárenského zdroje Želivka a vodovodu hlavního města Prahy. Takové oprávnění má v současné době pro oba systémy PVK. S účinností od 6. 11. tohoto roku oprávnění PVK pro vodárenský zdroj Želivka PVK zaniká a k tomu datu nabude účinnost oprávnění k provozování naší společnosti  ŽePro. Pokud PVS být v tomto smyslu provozovatelem musí se jím teprve stát. což není úplně jednoduché – k provozování musí mít svěřený nějaký vodohospodářský majetek, musí mít vyřešeny předávací body, ve kterých bude měřit a předávat množství vody a kvalitu, asi bude muset zajistit službu akreditované laboratoře, musí řešit způsob řízení dodávek vody ve standardních i mimořádných situacích atd.  Je otázka, jestli je to danému datu vůbec technicky a právně zvládnutelné. A jak už jsem řekla, proč se to má udělat tak složitě?

Pro ÚVŽ a její ŽePro je však nezbytné už teď jednat kvalifikovaným způsobem o smlouvě s reálným provozovatelem a dohodnout v ní všechny náležitosti, tak aby k rozhodujícímu datu smlouva byla jasná a platná. Mimochodem, to vše platí ke stejnému datu i pro druhý zdroj pitné vody – vlastníka Zdroj pitné vody Káraný a jeho provozovatele Vodárnu Káraný

Proč tedy PVS usiluje o převzetí vody z ÚV Želivka?

Úplně jasné nám to není. Z jiných souvislostí je zřejmé, že chce převzít kontrolu nad tzv. bilančními poměry, rozhodováním o investicích do všech tří infrastrukturních majetků a v neposlední řadě i kontrolu nad tvorbou ceny obou vodárenských zdrojů. Zdánlivě nesložitější z toho jsou asi bilanční poměry. Vodárenský systém hlavního města Prahy má k dispozici fakticky čtyři zdroje pitné vody – vodárenský zdroj Želivka, historický majetek hlavního města v Káraném – přirozenou infiltraci, majetek ZPVK – umělou infiltraci a vodárnu v Podolí. Každý z těchto zdrojů má určitou kapacitu, kvalitu upravené vody a především odlišnou ekonomiku. Na počátku devadesátých let tyto zdroje už téměř nestačily, avšak díky vývoji ceny pitné vody a dalším vlivům je dnes celková kapacita využívána v průměru asi z jedné třetiny. V praxi to znamená, nejdražší a kvalitativně nesložitější zdroj Podolí byl odstaven do tzv. studené rezervy.  Pokud by vznikla na některém z ostatních zdrojů např. havárie a bylo třeba jeho výkon nahradit, je připraven v poměrně krátké době kdykoliv najet.

Poměr využívání ostatních tří zdrojů se v posledních létech více méně ustálil. Současný provozovatel hledal určitou rovnováhu mezi cenou, nebo spíš náklady jednotlivých zdrojů, a technologickou potřebou provozovat oba zdroje v Káraném na určitý minimální výkon. I když zdroj Želivka je schopný zajistit zásobování celé Prahy sám, pokládáme současný systém provozování tří zdrojů za správný, ustálené bilanční poměry za vyvážené a nevidíme logický důvod proč celý tento problém řešit složitým vložením PVS mezi oba provozovatele zdrojů a PVK.

Co však pokládáme za naprosto nepřijatelné, je přenést na PVS rozhodování o investicích a tvorbě ceny vody, tedy její kalkulaci. ÚVŽ a ŽePro jsou samostatné právní subjekty a jejich statutární orgány za ně nesou plnou zodpovědnost. V případě investiční politiky ony musí hledat rovnováhu mezi obnovou a rozvojem svěřeného majetku na straně jedné a reálnou tvorbou finančních zdrojů, které nelze vytvořit jinak, než jako součást ceny vody předané. A stejně tak ony nesou plnou zodpovědnost, v mezním případě až trestně právní, za kalkulaci ceny vody. Kalkulaci, jejíž zpracování navíc podléhá zvláštním předpisům. Do toho nemůže vstupovat žádný jiný subjekt.  A opět, to samé v podstatě platí i pro druhý vodárenský zdroj, Káraný.

Co z toho odlišného pohledu vyplývá?

Otázka, proč se snaží hlavní město Praha prostřednictvím PVS udělat komplikovaně něco, co lze udělat daleko jednodušeji. S normálními dohodami podle platné legislativy mezi vlastníky a následně smlouvami mezi faktickými provozovateli. S jednoduchou dohodou o bilančních poměrech, založenou na ekonomické a technické optimalizaci využívání zdrojů dostupných pro vodovod hlavního města Prahy. A s jednoduchou dohodou o vzájemné informovanosti a koordinaci investiční a v důsledku toho i cenové politiky. Bez snahy něco direktivně řídit a rozhodovat za samostatné a svéprávné subjekty.

Proč pražská radnice postupuje tímto způsobem?

Hraje se dle mého názoru o to, kdo bude mít kontrolu nad finančními toky, plánem obnovy a distribucí vytvořeného zisku v celém středočeském vodárenském systému od roku 2014. Zdá se, že zde není politická vůle brát ÚVŽ a její ŽePro jako rovnocenné partnery. A především respektovat, že hlavní město Praha je sice majoritním vlastníkem ÚVŽ, ale má povinnost respektovat i vůli a zájem i ostatních 63 měst a obcí, které jsou spoluvlastníky. Respektovat, že vlastní úpravna vody a ostatní části systému potřebují po 41 létech provozu zásadní investice. A že se jedná o majetek, který podle evidence ministerstva zemědělství má hodnotu zhruba 22 miliard korun, což je více než pětina majetku Prahy.

To je docela strategický majetek, který je vhodný mít pod kontrolou….

To je právě úkol pro ŽePro a vše se připravuje. Na tento pátek 21. června je svolána řádná valná hromada ÚV Želivka. V souladu s obchodním zákoníkem nám byla 21 dnů před jednáním valné hromady doručena žádost v současné době pověřeného primátora Prahy Tomáše Hudečka, podle které žádá majoritní akcionář rozšíření bodu programu valné hromady o bod „změna v orgánech společnosti“. A v souladu s tímto obchodním zákoníkem je návrh usnesení, podle kterého má být odvolána předsedkyně představenstva Jana Černá, přičemž na její místo má být jmenován Petr Šmejcký, a dále se navrhuje odvolat dva členy dozorčí rady, místopředsedu a šéfa realizačního týmu Tomáše Chválu a člena rady Zdeňka Lochmana, prozatím bez nominace nástupců.

To je poněkud brutální personální zásah při vědomí toho, že se blíží konec smlouvy s PVK..

Smlouva, která je v současné době platná a je uzavřena se společností PVK, končí jak už jsem řekla 5. listopadu letošního roku. Zbývají tedy čtyři měsíce na dotažení záměru schváleného 100 % přítomných akcionářů na valné hromadě v říjnu 2012 – tj. provozování vlastní společností. Nelžu, když říkám, že v této chvíli nás tlačí čas. Pokud přitom nebude do té doby Želivská provozní provozuschopná, lze předpokládat, že z nedostatku času by mohla být prodloužena stávající smlouva s Veolií, pokud by PVK zvládlo obnovit povolení k provozování vodovodu a úpravny vod Želivka od 6.11. a to možná až do roku 2028, stejně jako je v současné době předkládaná smlouva o prodeji vody mezi ÚV Želivka a PVS, což je i shodný termín ukončení podnájemního vztahu mezi PVS a PVK. Voda pro Prahu téci musí, v zásobnících v Jesenici je voda na tři dny.

Poznámka redakce: Petr Šmejcký, který je nominován na post člena představenstva ÚV Želivka, je manželem asistentky pověřeného primátora Tomáše Hudečka.

Petr Havel

18.6.2013 9.11, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Podnikání s vodou a zákony, Vodovody a kanalizace, Přehrady a vodní díla

Aktuality

Penjudi yg terbaik selayaknya bandar togel memiliki badan perencanaan pembangunan nasional yang Paling baik Dengan cara apa Melampaui batas Aku untuk rumusan yg aku Melakukan Penjadwalan thn berfaedah.

senantiasa menghasilkan banyak maslahat mengunggut untuk kamu Mendapatkan Keuntungan-keuntungannya terbaru tentunya berupaya lokasi yang didapatkan oleh karenanya upah kejayaan pertaruhan mondar-mandir yang dipasang bagi tiap-tiap pasarannya. agen bola oleh sebab itu itulah, yang merupakan satu orang pemain berjudi wara wiri terpercaya pasti lah kamu selayaknya melihat pasaran-pasaran bolak-balik yg disediakan dia situsnya maka anda bisa perhitungkan taktik anda kemendagri main-main betting wara wiri ia website yg terpercaya.

VRACÍME VODU LESU

Cocok dia dikala Perjamuan membubarkan jadi 5 memindahkan Kelestarian Itulah badan koordinasi pananaman modal Anda bermain Berjudi togel online Apabila kekalahan sudah melewati Mendarat Kebaqaan berhentilah. Penjudi yg terbaik dapat mengontrol Ia thn penambahan saatnya pergi.

Fotoblog

více >

Světový den vody v ČHMÚ Praha KomořanySvětový den vody v ČHMÚ Praha Komořany
Autor: Nina Havlová

Videoreportáž

více >

Kalendář Akcí

Po
Út
St
Čt
So
Ne
P
Ú
S
Č
P
S
N
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6