12.4.2016 0.32, Rubrika: Prevence povodní, voda v krajině
Stavbaři změnili tok řeky Bečvy u Zubří
Stavbaři nasměrovali tok Rožnovské Bečvy v Zubří na Vsetínsku do nově vybudovaného koryta. Postavili ho kvůli úpravám frekventované silnice I/35, jež vede na Slovensko. Řečiště bylo nutné posunout kvůli rozšíření křižovatky o odbočovací pruhy do města ze směru od Valašského Meziříčí i od Rožnova pod Radhoštěm.
„Dostali jsme se do takové mezifáze. Po první etapě, což byla výstavba levého břehu, přecházíme do výstavby pravého břehu, a proto bylo nutné přepustit vodu na levý břeh,“ řekl ČTK Jiří Vašek ze společnosti Cobbler Zašová, která má na starosti přeložku Rožnovské Bečvy. Stavbaři již dříve rozdělili koryto řeky kovovou stěnou.
Levý břeh řeky o délce asi 400 metrů pak posunuli až o 15 metrů do strany, vydláždili a dnes do nového koryta poprvé pustili vodu, když jeřáb postupně vytahoval části kovové stěny. Podle Vaška posun koryta Rožnovské Bečvy není obvyklou stavbou. Uskutečnila se ale podle plánu a bez komplikací, doplnil. Na pravém břehu se podle stavbyvedoucího akce Marka Lakomého bude pracovat minimálně do června.
V plánu je zpevnění břehu, stavba opěrné stěny, nového mostu a na nich pak nového tělesa silnice I/35. Po nové silnici včetně odbočovacích pruhů by se mělo začít jezdit v listopadu. Stavební náklady budou včetně daně asi 110 milionů Kč. Až do jara 2017 budou trvat další související práce, terénní úpravy a oprava chodníků. Podle Lakomého se bude pracovat i na odbočce směrem do Zubří včetně úpravy železničního přejezdu, semaforů a opravy asi 100 metrů dlouhé komunikace směrem do města.
Křižovatka nyní bývá často ucpaná auty, která chtějí odbočit z hlavní silnice do Zubří. Z města se zase obtížně na hlavní cestu vyjíždí. „Stavba je pro naše občany velmi podstatná. Ve špičce křižovatkou projede 13.000 až 15.000 aut denně. Od rozšíření křižovatky si slibujeme plynulejší, rychlejší a bezpečnější provoz,“ řekl ČTK starosta Zubří Lubomír Vaculín (ČSSD).
Město s 5600 obyvateli o rozšíření křižovatky usiluje léta. „O posunu koryta Bečvy jsem poprvé slyšel už před více než deseti lety. Projekt se plánoval dlouhou dobu. Původní idea byla kruhový objezd, ale toto řešení se ukázalo jako technicky neproveditelné, tak zřejmě nezbývalo nic jiného, než tato varianta,“ uzavřel Vaculín.
Zdroj: ČTK, ilustrační foto: wikimedia commons,