27.12.2022 8.47, Rubrika: Podnikání s vodou a zákony, Lodní doprava
Provoz lodě Arnošt z Pardubic ohrožují normy EU
Budoucí provoz výletní lodi v Pardubicích může zkomplikovat nová evropská norma, která má platit od roku 2025. Loď Arnošt z Pardubic by podle tohoto předpisu měla mít vlastní transformátor, což je pro plavidlo z technických a provozních důvodů nejspíš nereálné. ČTK to řekl ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán. Loď čeká na generální opravu, letošní sezonu ani nejezdila. Je jediná výletní lodí v krajském městě.
Po deseti letech dalšího provozu plavidlo letos podstoupilo testy a následovat měly opravy. Nakonec očekávané náklady stouply více než dvojnásobně, odhadem na 11,5 milionu korun. Byla hotová dokumentace na opravu, byla vybraná firma, která opravy měla provést, pak ale podnik obdržel v listopadu od lodního registru nečekanou zprávu.
„Autorita schvaluje všechny dokumentace pro rekonstrukce plavidel. Od 1. ledna 2025 začne platit evropská norma pro všechna plavidla, která jsou napojená v přístavišti na břehovou přípojku. Musí být na lodi oddělovací transformátor, potřebný by byl o váze půl tuny. Pravděpodobně tohle zařízení do lodi nejde nikam vpasovat, významně bychom ohrozili stabilitu plavidla na jeho ose,“ řekl Pelikán.
Podnik s registrem a ministerstvem jedná o dalším postupu, protože se problém týká asi tří stovek plavidel, od Baťova kanálu až po dvě třetiny pražských lodí, uvedl Pelikán. „Je jakousi snahou získat výjimku. My máme navíc unikátní věc, máme veřejné přístaviště s jednou veřejnou přípojkou, jedinou lodí je tam loď Arnošt z Pardubic. Řešili jsme, jestli by trafo nemohlo být na břehu, protože sem jiná loď nepřipluje. Nicméně výjimku musí řešit ministerstvo dopravy s Evropskou komisí,“ řekl ředitel podniku.
Vybraná firma, která vyhrála soutěž a měla loď opravit, po zjištění nových informací od smlouvy ustoupila. „Pokud se to neposune, musíme udělat projektovou dokumentaci s tranformátorem, znovu vysoutěžit firmu,“ řekl Pelikán.
Jednu provozní výjimku už Arnošt má. Restaurace v podpalubí je ponorem lodi částečně pod vodou, což za současné legislativy být nesmí. Hosté mají pomyslně vodu do půl lýtek, řekl Pelikán. Také lze očkávat další změnu nákladů. Otázkou bude, zda město další peníze navíc schválí. Podle náměstkyně primátora Jiřiny Klčové (ANO) by magistrát měl nejdřív vyčkat, zda se podaří vyjednat výjimku na transformátor.
„Loď je bohužel v horším stavu, než jsme předpokládali. Dopravní podnik vede jednání, jakým způsobem postupovat dál,“ uvedla Klčová.
Loď musí být generálně opravená každých deset let. Je z roku 2001. Od roku 2012 ji provozuje pardubický dopravní podnik. Arnošt z Pardubic má přístaviště za stadionem, jezdí směrem na Brozany, Kunětice nebo Srnojedy a nověji také čtyřhodinovou cestou do Přelouče.
Zdroj: ČTK, foto: lod.cz
27.12.2022 8.47, Rubrika: Podnikání s vodou a zákony, Lodní doprava