16. 3. 2025

12.3.2025 8.31, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách

Prazdroj: loni rostl zájem Čechů o ležáky a čepované nealko

Plzeňský Prazdroj loni v Česku prodal 7,3 milionu hektolitrů piva a dokázal tak udržet tuzemské prodeje na úrovni roku 2023. Loňské výsledky potvrzují rostoucí oblibu ležáků u českých spotřebitelů a pokračující boom čepovaných nealkoholických piv.

Výrazně bodoval i nový ležák Proud. Díky trvalé podpoře, kterou Prazdroj věnuje hospodským, péči o pivo i výčepním, se zároveň daří čelit výraznějšímu poklesu prodejů čepovaného piva v hospodách. „Naše domácí prodeje se v roce 2024 pohybovaly na podobné úrovni jako v předcházejícím roce. Slibně se vyvíjející první polovinu roku narušilo velmi proměnlivé počasí, zejména deštivý červen a září. Na hospody navíc začátkem loňského roku dopadlo navýšení DPH na čepované pivo, což se na mnoha místech negativně promítlo do jejich návštěvnosti. I díky našim investicím, enormnímu úsilí hospodských a kolegů z Prazdroje nebyl dopad zásadní,“ říká obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik.

Díky výrazné podpoře hospod a hospodských přitom Prazdroj úspěšné bojuje proti všeobecnému trendu snižování spotřeby čepovaných piv. „Jsem moc rád, že si stále zhruba 35 % naší produkce lidé vychutnávají ve svých oblíbených restauracích a hospůdkách. To je víc, než je poměr na celém českém trhu. Je to dané především našimi vysokými investicemi do rozvoje gastronomie i propracovaným systémem podpory hospodských,“ dodává Roman Trzaskalik.

Pivo je totiž stále důležitou součástí tuzemského gastra. V hospodách si ho dává 8 z 10 hostů, v restauracích pak 4 z 10 hostů. K celkovému obratu hospod přispívá dokonce ze 48 %. Právě dlouhodobými investicemi a zlepšováním kvality čepovaného piva bojuje Prazdroj proti krizi v gastronomii. Hospodám dodává na vlastní náklady výčepy a další vybavení, spolufinancuje úpravu interiérů nebo fasád a poskytuje jim i vybavení zahrádek. „Jen loni jsme investovali do hospod a restaurací přes 420 milionů korun. Na letošek máme připravenou podobnou částku. Náš cíl je jasný – rozvíjet českou pivní kulturu, a to nedocílíme jinak než podporou podniků a lidí, kteří v nich pracují,“ doplňuje Roman Trzaskalik.

Prazdroj také organizuje rozsáhlý program, který učí provozovatele, výčepní a další personál zlepšovat a zefektivňovat provoz podniků. „Když je kvalita piva v hospodě skvělá, hosté se vrací. Proto ročně proškolíme v péči o pivo 5 000 hospod, tedy více než 12 000 lidí, kteří v nich pracují,“ vysvětluje Roman Trzaskalik. Letos přitom podle něho Prazdroj odstartuje další program, který bude zaměřený na pomoc nejohroženějším vesnickým hospodám a podporu komunitního života na venkově.

Češi milují ležáky

Loňský rok opět potvrdil dlouhodobý příklon Čechů k ležákům. Tato kategorie v Prazdroji meziročně vzrostla o 2,4 %. „Především tradiční milovníci piv preferují piva s plnou, výraznou chutí a vyšší hořkostí. Skokanem loňského roku mezi ležáky je Radegast, a to i díky ležáku Radegast Ratar s novou vylepšenou recepturou. Oblibě se ale tradičně těšil i ležák Pilsner Urquell,“ dodává Roman Trzaskalik. Mimořádně úspěšnou premiéru absolvoval loni nový ležák Proud, který naopak sleduje preference mladších dospělých konzumentů vyhledávajících méně hořká a chuťově lehčí piva s nižším obsahem alkoholu. „Loni jsme Proudu prodali dokonce 5krát víc než ochuceného Birellu v prvním roce jeho uvedení na trh. A ochucený Birell je dnes etalon ve své kategorii a patří mezi nejoblíbenější nealko piva na českém trhu. I proto věříme, že Proud může být i v budoucnu významnou součástí pivní kultury, zvláště u mladých dospělých,“ dodává Roman Trzaskalik.

Trvalý zájem Čechů o nealkoholická piva se loni propsal do rostoucí spotřeby čepovaných nealko piv. Nejlépe si v tomto směru loni vedl ochucený Birell, jehož prodeje v hospodách a restauracích meziročně posílily o více než 6 %. „Češi loni v hospodách a restauracích vypili celkem 24 milionů půllitrů čepovaného Birellu. Je vidět, že nealko pivo si upevňuje své místo v tuzemské gastronomii a lidé si ho dávají při jídle i při posezení s přáteli čím dál častěji,“ říká Roman Trzaskalik.

Roste zájem o plechovky

Nejprodávanějším obalem v portfoliu Prazdroje byly loni opět vratné skleněné lahve, které se na celkovém tuzemském objemu podílely zhruba ze 35 %. Zájem byl i o vratné třetinkové lahve, ve kterých pivovar loni nabídl několik piv a do nichž překlopil i Frisco, které bylo do té doby v nevratných lahvích. Druhou pozici dlouhodobě zaujímají sudy (31,5 %), na které výrazně dotahují plechovky (30 %). Tankové pivo pak v loňském roce tvořilo 3,5 % všech tuzemských prodejů pivovaru. „Plechovky jsou mezi spotřebiteli stále žádanější, především pro jejich lehkost i rychlost vychlazení. V roce 2016 tvořily pouze 10 % našeho portfolia, v loňském roce to byla už třetina, přičemž loni v létě se dočasně staly dokonce naším vůbec nejprodávanějším obalem. Je tak jen otázkou času, kdy plechovky budou pivním obalovým premiantem,“ dodává Roman Trzaskalik.

Trvalý růst obliby plechovek je jedním z důležitých argumentů pro zavedení zálohového systému na hliníkové plechovky. V současné době se v Česku totiž vytřídí pouze 30 % těchto obalů a z nich ani jedna neslouží jako materiál pro výrobu nové plechovky. „Oproti tomu v zemích, kde zálohování funguje, je návratnost plechovek přes 90 %. A třeba na Slovensku, kde také působíme a kde zálohování před lety zavedli, jsme schopní vrácené plechovky odkoupit a vyrobit z nich nové. Tím se zásadně snižuje energetická náročnost výroby těchto obalů, ale i zátěž pro přírodu. Zálohování totiž ve všech zemích, kde bylo zavedeno, prakticky vymýtilo pohozené plechovky v ulicích i krajině,“ uzavírá Roman Trzaskalik.

Zdroj a foto: Plzeňský Prazdroj

 

12.3.2025 8.31, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravinách, Statistiky a kauzy

Aktuality

Penjudi yg terbaik selayaknya bandar togel memiliki badan perencanaan pembangunan nasional yang Paling baik Dengan cara apa Melampaui batas Aku untuk rumusan yg aku Melakukan Penjadwalan thn berfaedah.

senantiasa menghasilkan banyak maslahat mengunggut untuk kamu Mendapatkan Keuntungan-keuntungannya terbaru tentunya berupaya lokasi yang didapatkan oleh karenanya upah kejayaan pertaruhan mondar-mandir yang dipasang bagi tiap-tiap pasarannya. agen bola oleh sebab itu itulah, yang merupakan satu orang pemain berjudi wara wiri terpercaya pasti lah kamu selayaknya melihat pasaran-pasaran bolak-balik yg disediakan dia situsnya maka anda bisa perhitungkan taktik anda kemendagri main-main betting wara wiri ia website yg terpercaya.

VRACÍME VODU LESU

Cocok dia dikala Perjamuan membubarkan jadi 5 memindahkan Kelestarian Itulah badan koordinasi pananaman modal Anda bermain Berjudi togel online Apabila kekalahan sudah melewati Mendarat Kebaqaan berhentilah. Penjudi yg terbaik dapat mengontrol Ia thn penambahan saatnya pergi.

Fotoblog

více >

MOKŘAD A TŮNĚ HLADOMĚŘMOKŘAD A TŮNĚ HLADOMĚŘ
Autor: Nina Havlová

Videoreportáž

více >

Kalendář Akcí

Březen 2025
Po
Út
St
Čt
So
Ne
P
Ú
S
Č
P
S
N
24
25
26
27
28
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6