4.11.2021 9.47, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách, Voda a naše peněženka
Poděbradka se kvůli rostoucím nákladům nevyhne zvýšení cen
Závod na výrobu přírodní a ochucené minerální vody Poděbradka v Poděbradech na Nymbursku pociťuje stejně jako řada dalších provozů dopady nynější energetické krize. Kvůli rostoucím nákladům na energie, ale i na suroviny, obaly a dopravu se časem nevyhne zvýšení cen. Naplánované investice však nechce omezovat, řekl ČTK ředitel závodu David Fajfr.
„Určitě nechceme omezovat investice kvůli nějakým výkyvům. Spíš naopak – to, co povede k úspoře spotřeby energie, bude mít vyšší prioritu,“ uvedl. Náročné na spotřebu elektřiny jsou podle něj hlavně vzduchové kompresory, bez nichž se neobejde výroba PET lahví. „Jsou velkým spotřebičem elektrické energie a vidíme tam velký potenciál na úsporu,“ dodal Fajfr.
Ceny vstupů podle ředitele rostou obecně, nejde jen o elektřinu nebo zemní plyn. Týká se to třeba PET materiálu, jehož cena šla na komoditních burzách nahoru. Dříve nebo později výrobce postihne také dražší nafta, mýto či kapalina AdBlue, nutná pro provoz většiny kamionů. Klíčovým vstupem je i cukr potřebný k ochucení minerálky. „Všechny vstupy jdou nahoru a cena logicky nemůže zůstat, jaká je,“ podotkl Fajfr. Kdy mají zákazníci počítat se zdražením a jak bude výrazné, ale zatím není jasné.
Továrna vyrábí minerální vody a sirupy v PET lahvích. Plní také sudy, sloužící například restauracím nebo stánkům s občerstvením. Minerálku v minulosti zákazníci kupovali výhradně v typických zelených PET lahvích, nyní má část lahví čirou barvu a do konce roku mají být čiré všechny PET lahve. Důvodem je podle firmy lepší recyklovatelnost.
Objem výroby poděbradského závodu je podle vedení stabilní a koronavirová krize se na něm výrazně nepodepsala. Přímo ve výrobě je zaměstnáno 60 lidí, další pracují v administrativě. „Máme velice stabilní pracovní tým, průměrná délka zaměstnanosti je přes 13 let. Lidé tady zůstávají kvůli rodinné atmosféře,“ uvedl Fajfr.
Sehnat nové pracovníky například za odchody do důchodu přesto není jednoduché. Důvodem je blízkost velkých zaměstnavatelů, zájemce mohou odradit i delší směny. „Trh práce je po covidové krizi pořád přehřátý a sehnat lidi, kteří chtějí pracovat ve směnách, je náročné,“ dodal Fajfr.
Firma nechce nábor nových lidí ponechat náhodě a spolupracuje se Střední odbornou školou a učilištěm v Nymburku. Snaží se zaujmout studenty, kteří do závodu přicházejí na praxi, a docílit toho, aby po dokončení studia v závodě začali pracovat.
Poděbradka je součástí nápojářské skupiny Mattoni 1873, která v ČR vyrábí vedle minerálních vod Mattoni a Poděbradka také pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Dobrá voda a Hanácká Kyselka; dále značky nealkoholických nápojů Pepsi, Mirinda, 7UP, Schweppes, Gatorade, Mountain Dew. Distribuuje také snacky značky Lay’s. Skupině loni meziročně klesly tržby o 2,7 procenta na 15 miliard Kč. Ukazatel EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů, vzrostl o 12,2 procenta.
Zdroj: ČTK, foto: poděbradka
4.11.2021 9.47, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách, Voda a naše peněženka