29. 3. 2024

21.1.2019 15.15, Rubrika: Lodní doprava

Plavební dráha pro lodě na Vltavě bude hlubší

Speciální stavební stroje začaly v Praze prohlubovat koryto Vltavy, aby bylo možné lodě nakládat na vyšší ponor. Informovali o tom na dnešní tiskové konferenci představitelé Ředitelství vodních cest ČR a zástupci realizátorů celé akce.

Jedná se o další projekt komplexního zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy. Větší naložení lodí vede nejen k lepší šanci vodní dopravy uspět na dopravním trhu oproti těžké silniční dopravě, ale také ke snížení dopadů na životní prostředí.

„Na přelomu let 2018 a 2019 Ředitelství vodních cest ČR jako státní investor na vodních cestách zahajuje v krátké době již druhou stavbu zvyšující parametry Vltavské vodní cesty. Dnes se jedná o stavbu zaměřenou na podporu nákladní vodní dopravy na Vltavě, aby opět tak jako v minulosti sloužila hospodářství země,“ uvedl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů. „S ponorem zvýšeným ze současných 1,80 m na 2,20 m loď uveze při stejných nákladech o 30 % více nákladu. Je to cesta, jak dostat část těžké kamionové dopravy dostat ze silnic na lodě a snížit zatížení historických center měst těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem,“ dodal. (videorozhovor s dalšími podrobnostmi si můžete pustit v rubrice „Video dne“ na hlavní stránce portálu Naše voda).

Stavbu Zvýšení ponorů na Vltavské vodní cestě – říční část, realizují dodavatelé Labská, strojní a stavební společnost s.r.o., ATH STAV, s.r.o., HYDROSERVIS CZ s.r.o. a Evropská vodní doprava – Sped, s.r.o., jako „Společnost Zvýšení ponorů na Vltavské vodní cestě“ se stavebními náklady 127 mil. Kč bez DPH a práce budou dokončeny do konce roku 2019. Stavba je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

Na 43 km vodní cesty z Mělníka do přístavu Praha – Radotín v místech, kde dnes není k dispozici plavební hloubka 2,50 m, bude koryto na tuto hloubku prohloubeno. Práce budou probíhat ve zdržích všech jezů, a to vždy jen v dílčích úsecích, kde je dnes nižší hloubka. Vytěženo bude celkově asi 130 tis. m3 materiálu, z toho nejvíce 43 tis. m3 ve zdrži zdymadla Klecany (plavební komora Roztoky). „Sedimenty na dně řeky shrnujeme dálkově ovládaným podvodním dozerem a pak je nakládáme na lodě. Veškerý materiál se tak dopravuje nejekologičtějším a zároveň nejekonomičtějším způsobem,“ uvedl Václav Růžička, jednatel firmy Labská, strojní a stavební společnost s.r.o.

„Od zahájení prací probíhá v rámci ekodozoru kontrola dodržování povolovacích podmínek a platné legislativy v oblasti životního prostředí. Zhotovitel v této oblasti přijal veškerá nezbytná opatření pro ochranu životního prostředí,“ říká Radomír Mužík, který provádí na stavbě ekologický dozor. „Jednou z podmínek umožňující realizaci záměru je i kontrola odtěžených nánosů na výskyt mlžů, především pak se zaměřením na zvláště chráněné druhy. Z monitoringu mlžů vyplývá, že v dosud odtěžených úsecích nebyl zjištěn žádný zvláště chráněný druh a ani početnosti ostatních druhů nejsou příliš vysoké,“ dodal.

Aby nebyly práce jednoduché, je Vltava svou tisíciletou historií významným archeologickým nalezištěm. „Na dosud realizované části probíhal archeologický výzkum „standardní formou“ odborného dohledu terénních prací – tj. především prohlídkou vytěženého materiálu na deponiích. V archeologicky více exponovaných úsecích však bude třeba realizovat v předstihu nedestruktivní prospekci (prostřednictvím ponorného dronu, potápěčů apod.) a podle získaných výsledků operativně upravit konkrétní postupy vlastního archeologického výzkumu,“ uvedl Petr Juřina, vedoucí archeolog společnosti ARCHAIA o.p.s..

„Jako jeden z provozovatelů nákladní vodní dopravy vítám, že se resortu dopravy podařilo začít zlepšovat podmínky pro provoz nákladních lodí na Vltavě a přibližovat se tak podmínkám běžným v západní Evropě, kde vodní doprava dopravuje podstatně víc zboží než v Čechách,“ uvedl Lukáš Hradský z firmy Evropská vodní doprava – Sped, s.r.o., provozující nákladní vodní dopravu v České republice i na evropských vodních cestách. „Více naložené lodě na stejné parametry jako na Labi nabídnou zákazníkům lepší podmínky pro přepravu zboží a věřím, že vodní doprava po Vltavě uspěje jak v zásobování města, tak do budoucna i pro mezinárodní přepravu,“ dodal.

Projekt zvýšení parametrů Vltavy z Mělníka do Prahy včetně rekonstrukce 10 mostů, modernizace rejd plavební komory Praha – Štvanice a dalších úprav na ponor 2,20 m s celkovými náklady kolem 2 mld. Kč bude dokončen v roce 2021 a kromě EU bude financován Státním fondem dopravní infrastruktury.

Fotoreportáž z aktuálně probíhajících prací portál Naše voda připravuje.

Naše voda, foto a videorozhovor Naše voda – Nina Havlová

21.1.2019 15.15, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, Lodní doprava, Významné zprávy

Aktuality

Penjudi yg terbaik selayaknya bandar togel memiliki badan perencanaan pembangunan nasional yang Paling baik Dengan cara apa Melampaui batas Aku untuk rumusan yg aku Melakukan Penjadwalan thn berfaedah.

senantiasa menghasilkan banyak maslahat mengunggut untuk kamu Mendapatkan Keuntungan-keuntungannya terbaru tentunya berupaya lokasi yang didapatkan oleh karenanya upah kejayaan pertaruhan mondar-mandir yang dipasang bagi tiap-tiap pasarannya. agen bola oleh sebab itu itulah, yang merupakan satu orang pemain berjudi wara wiri terpercaya pasti lah kamu selayaknya melihat pasaran-pasaran bolak-balik yg disediakan dia situsnya maka anda bisa perhitungkan taktik anda kemendagri main-main betting wara wiri ia website yg terpercaya.

VRACÍME VODU LESU

Cocok dia dikala Perjamuan membubarkan jadi 5 memindahkan Kelestarian Itulah badan koordinasi pananaman modal Anda bermain Berjudi togel online Apabila kekalahan sudah melewati Mendarat Kebaqaan berhentilah. Penjudi yg terbaik dapat mengontrol Ia thn penambahan saatnya pergi.

Fotoblog

více >

Světový den vody v ČHMÚ Praha KomořanySvětový den vody v ČHMÚ Praha Komořany
Autor: Nina Havlová

Videoreportáž

více >

Kalendář Akcí

Po
Út
St
Čt
So
Ne
P
Ú
S
Č
P
S
N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
Konference Podzemní vody ve vodárenské praxi
10/04/2019 - 12/04/2019    
9.00 - 20.00
Po dobu tří dnů - od 10. do 12. dubna 2019 se v Hotelu Studánka v Rychnově nad Kněžnou uskuteční konference „Podzemní vody ve vodárenské praxi 2019“. 
25 Dub
25/04/2019    
9.00 - 16.00
Připravovaná konference „Management vody ve městech“ má nový termín a místo konání. Jak totiž informovala Gabriela Ročková ze společnosti B.I.D. services s.r.o., akce proběhne ve čtvrtek [...]
Events on 10/04/2019
Konference Podzemní vody ve vodárenské praxi
10 Dub 19
Rychnov nad Kněžnou
Events on 25/04/2019
25 Dub