15.10.2018 14.21, Rubrika: Vodní doprava
Nové vedení Nymburka zřejmě bude chtít zrušit přívoz přes Labe
Nové vedení Nymburka, které má své posty zaujmout po ustavujícím zastupitelstvu po komunálních volbách, zřejmě bude chtít zrušit přívoz přes Labe. Ten spojuje centrum Nymburka se Zálabím a nahrazuje zdemolovanou lávku přes řeku.
Jako efektivnější se jeví kyvadlová doprava po silnici, řekl ČTK pravděpodobný budoucí starosta Tomáš Mach (Nymburk s klidem).
Přívoz začal na Labi v Nymburce fungovat 1. září. Zajišťuje ho loď Blanice, která pojme až 50 lidí. V pracovní dny jezdí od 07:00 do 19:00, v sobotu od 08:00 do 19:00 a v neděli od 10:00 do 19:00. Podle provozovatele lodi Petra Bárty využije denně přívoz zhruba až 600 lidí, což je více, než se původně očekávalo. Končící starosta Pavel Fojtík (Změna pro Nymburk) ČTK řekl, že původní odhady počtu cestujících byly zhruba poloviční.
Město platí za provoz zhruba 200.000 korun měsíčně, což je podle Macha nepřiměřené. „Ta částka je obrovská. Nevím, jak to bude fungovat v zimě, když budou mrazy, když bude sníh, když bude náledí, bláto,“ řekl. Provozovatel lodi dnes ČTK řekl, že smlouva s městem počítá i se situacemi, kdy počasí nedovoluje lodní provoz na Labi. Jedná se třeba o situace, kdy fouká velmi silný vítr nebo když řeka zamrzne. Přívoz pak podle smlouvy může provoz na nezbytně dlouhou dobu přerušit. Bárta ale dodal, že na základě zkušeností z předchozích let k těmto situacím v Nymburce nedochází.
„My jsme šli do voleb s tím, že zachování spojení obou břehů je prioritou, ale myslím si, že je daleko jednodušší a systémovější spojení obou břehů dopravou kyvadlovou,“ řekl Mach. Silniční kyvadlovou dopravu by podle jeho představ zajišťoval mikrobus pro 15 až 20 lidí. Byl by nízkopodlažní, aby ho mohli využívat také vozíčkáři a matky s kočárky.
Přednost dostane nakonec podle Macha varianta, která bude pro město ekonomicky výhodnější. Pravděpodobně to bude právě pozemní kyvadlová doprava, uvedl Mach.
Město má s lodí Blanice uzavřenu smlouvu do konce října a již vyhlásilo výběrové řízení na nového provozovatele. Výběrového řízení se zúčastní také Blanice, řekl provozovatel lodi Bárta. Podle Macha nové vedení města již nestihne tento tendr ovlivnit, takže bude sledovat finanční náročnost přívozu do konce tohoto roku. Následně vše vyhodnotí, a pokud by se ukázalo, že kyvadlová doprava mikrobusem je výhodnější, na řadu by zřejmě muselo přijít vypovězení smlouvy provozovateli přívozu.
Pro pěší Nymburk lávku uzavřel loni v prosinci, lodím bylo proplouvání pod lávkou zakázáno letos v červnu, město ve stejnou dobu uzavřelo prostranství na obou březích pod lávkou. Provoz na řece byl obnoven po dvou měsících 8. srpna. Lávka byla stejné konstrukce a od stejného projektanta jako lávka v Praze-Troji, jež se loni zřítila do Vltavy.
Zdroj: ČTK, ilustrační foto: ŠJů, Wikimedia Commons
15.10.2018 14.21, Rubrika: Vodní doprava