13.12.2024 16.03, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravinách, Čistota vody a rekreace, Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, PR Članky
Memorandum jako výstup z Děčínského dialogu o vodě (+ příloha)
Jako apel na odbornou i laickou veřejnost bylo na letošním Děčínském dialogu o vodě zformulováno memorandum, jehož znění si můžete přečíst níže:
Memorandum pro pomoc přechodu od zelené k modro-zelené
V Děčíně, 12. 12. 2024
Vážení zástupci strategických i politických sfér, vážená veřejnosti,
projevy klimatických změn sílí a houstnou, přitom osvěta o problematice vody, spolupráce dotčených orgánů, organizací, municipalit a zákonodárných orgánů, mají velké rezervy. Na to doplácí celé systémy, příroda i veřejnost. My, účastníci 11. Děčínského dialogu o vodě tímto považujeme za důležité na nové možnosti upozornit odbornou i širokou veřejnost, tuzemské a evropské instituce včetně Evropského parlamentu a Evropské Komise s aktualizovaným managementem.
důvod MEMORANDA – nastíněn na 11. Děčínském dialogu o vodě – ANALÝZA
Extrémním jevům počasí negativně napomáhá lidská činnost výrazně také přetvářením povrchu. Nástroje připomínané předchozím vedením Evropského parlamentu k ochraně občanů i životního prostředí, jištění oborových činností, jsou nepatřičně selektovány a dosavadní podporované projekce čelí akceleraci extrémů počasí tím chaběji.
Řešení hydro-meteorologické problematiky a optimalizace vodních poměrů zaznamenávají dlouhodobou oborovou izolovanost; rozdělené kompetence sledují často protichůdná zadání. Strategie i veřejné mínění podcenily vodní stavby, prestiž vodního hospodářství je nízká. Legislativě chybí komplexní nadhled, zákony lze specificky ohýbat – realita tomu odpovídá.
Fobie proti vodním stavbám brzdí vodní hospodářství, bezpečnost, trpí tím obory i celkové životní prostředí. Přímočaré rušení jezů a přehrad ve stávajícím znění Water Framework Directive EU nerozlišuje rozdíly v charakteristikách jednotlivých úseků vodních toků. Aktuální povodně v Evropě prověřily prosazování téměř výhradně přírodě blízkých opatření – sama nestačí. Vodní stavba – Nové Heřminovy je ikonou zmíněné fobie i nadějí na příští bezpečnost.
Klimatická neutrálnost vodních cest v motivaci členských států EU i v dalších vrcholných strategiích chybí – zamezení komplexního nástroje. Příkladně stávající znění Green Dealu nedostatečně zdůvodňuje potřebu přechodu transportů zboží na infrastrukturu, pomáhající stabilizovat teplotu, souznít s optimalizaci vodních poměrů. Na vodní cesty nehleďme jen s cílem zamezení spalin motorů, ale charakterem vodního útvaru jsou z dopravních cest jedinečné.
Kombinace přírodě blízkých a technických opatření zatím nejsou dostatečně využívány v mnoha účelech (zemědělství, vodní hospodářství, doprava, energetika, bezpečnost aj.).
Chyby z minula jsou opakovány ve značné setrvačnosti, zpomalují potřebnou katarzi.
Zelené je potřeba pomoct modrou – tedy ne jen zeleně, ale modro-zeleně.
Memorandum pro pomoc přechodu od zelené k modro-zelené
Příloha 1.) Pomoc – POZITIVNÍ PŘÍKLADY
Pro adekvátní řešení, plošnost, rychlost, efektivitu, je potřebné aquacentristické cílení – propojenost, součinnost, komplexní projekty a realizace mají vztah k oteplování atmosféry, k optimalizaci vodních poměrů. Komplexní vnímání potřeb i nástrojů pro hydro-meteorologickou katarzi, posílení součinností, mezioborových a mezinárodních spoluprací s cíleným kombinováním a vzájemným posilováním funkcí přírodě blízkých a technologických opatření.
Příkladnou souhru potvrzují v ČR např. obce mezi plavebním kanálem Vraňany – Hořín a revitalizovaným úsekem dolní Vltavy. Podporuje jejich vodohospodářské potřeby stejně jako prosperitu tamních hořínských mokřadů.
„Plavební“ Evropa je protkána umělými vzdutími pro účely plavby, ty v symbióze dotují úrovně podzemních vod v propojených hydrologických systémech (důležité pro VH, zemědělství, biodiverzitu, obydlené i přírodně chráněné oblasti ad. potřeby.) Potvrzují to zjištěné dobré zkušenosti z municipalit, stejně tak např. Bundesverband der Deutschen Binneschifffahrt, jenž se snaží německým strategiím, dlouhodobě odmítajícím modernizace vodních cest, ozřejmit jejich potřebu.
Chyby z minula neprotahovat – příslušná politická rozhodnutí, mezinárodní smlouvy opatřit adekvátní reakcí s aquacentristickým jádrem – využití všech možných a dostupných opatření, jejich kombinací a za komplexními účely.
PŘIPOMÍNÁME – apelujeme – DOPORUČUJEME
- Subjektům, také Evropské Komisi a Evropskému parlamentu, aby své strategie, ochranu životního prostředí a rozvoj (také pomoc proveditelnosti Green Dealu) opřely o aquacentristický přístup – kombinace přírodě blízkých a technických opatření, mezioborové náhledy, spolupráce, podpory ochrany, zajištění dostatku a kvality zdrojů vody, k obraně proti extremitám počasí, ohledy na životní prostředí a současně pomoc ekonomice, sociálním a dalším důsledkům.
- Environmentální ohledy ve Water Framework Directive opřít o hydrologické rozdíly v charakteristikách jednotlivých úseků vodních toků a jejich specifické potřeby ochrany i odlišné potenciály pro soužití a využití.
- Pro mezinárodní jednání o Labi: stále aktuálnější – proklimatický a komplexní význam vodní cesty – ochlazuje, pokud je spolehlivá, zmírňuje potřeby hutných povrchů dálnic i železnic; v souhře s revitalizacemi recipročně dotuje hydrologický systém, kompenzuje potřeby dalších developerských počinů, vedle dopravního, poskytuje potenciály pro další funkce a obory.
- Cílenou osvětu a edukaci, od základů napravující dosavadní handicapy, které nedovolují zvrátit neustále se prohlubující hydro-meteorologickou problematiku. Inovace pro komplexnost projektů, multifunkce, aquacentristický přístup je zásadní téma pro společenské kategorie, také na školách. Cíl – doplnit komplexní porozumění environmentálním stopám lidské činnosti, znalosti potenciálů pro omezení negativního vlivu tepelných ostrovů, posílení revitalizací, biodiverzity.
- dynamiku zájmu o projekt uměle řízené infiltrace srážkových vod do vod podzemních (VÚV TGM v.v.i.) Příklad vzácné praxe – vodárna Káraný.
- potřebu větší podpory modernizace půdních systémů – technická jednotka koncově hospodařící s vodou pro možnost rekuperace.
- přehodnocení současného znění odstavce, kterým se v Green Dealu ustanovuje přechod nákladních výkonů do roku 2050 – zásadním motivačním argumentem pro vnitrozemskou vodní dopravu je proklimatická šetrnost a multifunkčnost vodních cest – sem patří i kompenzační charakter za objektivní potřeby zhutnělých aglomerací.
- přehodnocení celospolečenského zájmu a náhledu na dokončení LVC v ČR oběma krajními podúseky – pokračování kaskády směrem ke státní hranici i k Pardubicím, adekvátně k potřebě multifunkčních a hydro-meteorologických /klimatických řešení.
- přehodnocení argumentace pro mezinárodní význam Labské vodní cesty i při mezinárodních jednáních adekvátně k potřebě multifunkčních a hydro-meteorologických/klimatických řešení.
Toto je započatý seznam konkrétních fokusů na oblasti a projekty, jež potřebují celospolečensky nové náhledy a – rozjezdy.
Význam tohoto memoranda není v ukončené kompozici, ale nadále se k obsaženým principům mohou a mají přidávat další subjekty a potřeby.
Za subjekty a program 11. Děčínského dialogu o vodě a za spolupráce pro vodní poměry –
-My vodě, voda nám!
Ing. Petr Vít, přeseda
Zdroj a grafika: Spolek Aquarius-Vodnář, SAV
13.12.2024 16.03, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravinách, Čistota vody a rekreace, Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, PR Članky