5.10.2021 0.47, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách, Podnikání s vodou a zákony
Mattoni zahajuje druhou vlnu sjednocování barev PET lahví
Aquila, Hanácká kyselka, Dobrá voda a Poděbradka během příštích měsíců postupně přejdou do čirých (bezbarvých) PET lahví. Ač může být změna pro spotřebitele překvapivá, firma vychází vstříc současně nastaveným podmínkám tříděného sběru. Současně věří, že se v budoucnu podaří zavést systém plošných záloh, který by nastartoval cirkulární recyklaci „z lahve do lahve“ i při zachování omezeného počtu barev PETu na trhu a plně využil cennou surovinu, kterou použité PET lahve jsou.
Mattoni 1873 začala sjednocovat barvy používaných PET lahví již v roce 2019. Původní rozmanitá paleta barev se postupně sjednocuje a převládají odstíny modré, zelené a čiré. V současné době se do skupiny používající čiré PET lahve přidají značky Aquila, Dobrá voda, Poděbradka a Hanácká kyselka.
„Zásadním cílem pro nás je uzavření cirkulární smyčky PETu v Česku, tedy recyklace ‚z lahve do lahve’, abychom mohli co nejvíce a opakovaně využívat lokálně dostupnou surovinu. K tomu je potřeba efektivní sběr použitých lahví – tedy plošný zálohový systém – a také plně recyklovatelné lahve – tzn. lahve v omezené škále barev. Věříme, že spotřebitelé přijmou změnu barev lahví s pochopením, coby vstřícný krok k lepšímu životnímu prostředí,“ říká Andrea Brožová, mluvčí Mattoni 1873.
Jak nižší počet používaných barev usnadňuje recyklaci PET lahví?
Použité PET lahve se momentálně třídí na třídicích linkách podle barev a odděleně se odesílají k dalšímu zpracování. Nejhojněji zastoupené barvy PET lahví, které jsou i nejčastěji recyklované, jsou čirá, modrá a zelená. Z pohledu recyklace je proto žádoucí, aby výrobci nápojů používali některou z nich. Krátkodobě to přinese efektivnější zpracování i využití vytříděných lahví, z dlouhodobého pohledu pak usnadní recyklaci zpět do lahví konkrétních barev. Recyklace – společně s ekodesignem PET lahví (sladěním barevností) a dostatečně účinným sběrem použitých lahví, který může prokazatelně zajistit jen zálohový systém – uzavře materiálovou smyčku PETu v ČR a zásadně tak omezí příliv nového PETu na trh.
O Mattoni 1873
Mattoni 1873, skupina kolem mateřské společnosti Mattoni 1873 a. s., je největším distributorem nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Ambicí skupiny je přinášet díky skvělým značkám a úspěšné tradici lidem do života osvěžení, nyní i v budoucnu.
Kořeny skupiny sahají do roku 1873, ke karlovarskému rodákovi Heinrichu Mattonimu. Novodobé kapitoly se začaly psát v 90. letech díky výrazným investicím nových majitelů, italské rodiny Pasquale.
V ČR vyrábí skupina vedle tradiční minerální vody Mattoni také pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka; dále značky nealkoholických nápojů Pepsi, Mirinda, 7UP, Schweppes, Gatorade, Mountain Dew, a další. Distribuuje také snacky značky Lay’s.
Své produkty v současné době Mattoni 1873 vyváží do 19 zemí světa a jako mateřská společnost vlastní zahraniční značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a Srbsku. V Bulharsku, Slovensku a Maďarsku je Mattoni 1873 výhradním výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů značek firmy PepsiCo. Ve všech zemích, kde skupina operuje, zaměstnává na 3 200 zaměstnanců.
Mattoni 1873 se významně podílí na kulturním, sportovním a společenském životě. Podporuje také projekty spojené s ochranou přírody a otázkou ekologie. Mattoni 1873 je zakladatelem iniciativy Zálohujme.cz, která usiluje o dlouhodobou udržitelnost nápojového odvětví prostřednictvím lokální recyklace PET lahví a plechovek. Další zajímavé informace o společnosti naleznete na Twitteru @Mattoni1873, Facebooku @Mattoni1873 a LinkedIn.
Zdroj foto: Mattoni 1873
5.10.2021 0.47, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách, Podnikání s vodou a zákony