4.5.2018 8.14, Rubrika: Prevence povodní, voda v krajině
Libeňský most by se v případě povodní prý stal hrází zadržující vodu
Soumostí Libeňského mostu v Praze by se v případě povodní stalo hrází zadržující vodu. Nepropouští totiž dostatečné množství vody. Novinářům to řekli zástupci Technické rady, která pro Prahu řešila stav Libeňského mostu.
Na přelomu tisíciletí však Prahu zasáhly dvě velké povodně, ale že by Libeňský most zadržoval vodu, nikdo netvrdil a takové důkazy nepředložil.
Podle komise navíc do mostu zatéká, degradovaný je beton a vylouhovaný je cement z konstrukce. Navrhla most zbourat a postavit nový, což se nelíbí některým politikům a občanským sdružením. Most z roku 1928 nebyl nikdy opravován.
Most přes řeku má oblouky, kterými sice voda protéká, ale na něj navazujícími mosty neproteče. Při větších povodních by tak mohl vzniknout problém. „Máte pět polí přes řeku a vedle přehradu, navazuje na to třináct děr a jenom dvě jsou použitelné pro průtok vody. Ostatní jsou zazděné třeba luxferama nebo jsou přes ně schodiště. Takže kapacita průtoku je strašně malá. Je (stavitele) to tehdy nezajímalo, protože okolo byla louka, která byla zatopena. To dnes není dobře možné. Proto mluvím o libeňské přehradě,“ řekl ČTK projektant a mostař Václav Mach.
Podle Macha by se navíc finančně nevyplatilo směrem do Libně stavět nový takzvaný inundační most, pod kterým by protékala voda. Byl by totiž úzký, stejně jako současný most přes řeku, který nesplňuje dnešní normy.
Betonové části jsou degradované, stejně jako rámové konstrukce, a zkorodovaná je i výztuž mostu, odpadly z něj kusy betonu a poškozena jsou i schodiště. „Tam i památkáři uznávají, že se musí zbourat a že oprava není možná,“ řekl Vítek.
Další problém je podle komise, že jednotlivé oblouky spolu tzv. nespolupůsobí, což je prý nebezpečné. „Tramvaje vyvolávají dynamické zatížení a dnešní předpisy nepřipouští betonovou konstrukci, která je dynamicky zatěžována,“ řekl Vítek. Zástupci rady zopakovali, že stavba nového mostu vyjde Prahu levněji a bude dříve dokončen. Rovněž roční údržba bude levnější a nový most bude mít delší životnost.
O rekonstrukci či zbourání mostu se už roky vedou spory. Část politiků a obyvatel prosazuje opravu, považují most navržený Pavlem Janákem a Františkem Menclem za architektonicky a památkově cenný. Osud mostu v minulosti řešilo i ministerstvo kultury, památkou ho ale neprohlásilo.
Zdroj: ČTK, Naše voda, foto: wikimedia commons,Karelj