19. 4. 2024

Jak nakládat s nebezpečným odpadem při provozu ČOV

Poradenství ekologického serveru enviweb.cz se tentokrát soustředí na zásady při nakládání s nebezpečnými odpady na čistírnách odpadních vod (ČOV). Příslušné dotazy a odpovědi na ně uvádíme v následujícím textu.

Dotaz:

Jako vodohospodářské firmě, která provozuje několik ČOV vzniká při provozu/údržbě minimální množství nebezpečného odpadu (NO). Konkrétně odpady katalogových čísel 15 01 10 a 15 02 02 v množství cca 5ti plechovek a pár ,,hadrů“ na každé provozovně za rok. Pokud budeme v každé provozovně shromažďovat tento odpad takzvaně do naplnění shromažďovacího prostředku a poté ho necháme odvézt oprávněnou osobou z místa vzniku tohoto odpadu, tak je to proces na několik let. V tomto případě již nepůjde ani o shromažďování ale o skladování nebezpečného odpadu.
V případě, že si určíme jedno shromažďovací místo, kam budeme svážet tyto NO, bude třeba toto místo nechat schválit jako sklad odpadu a mít zpracovaný provozní řád. Což se mi vzhledem k množství NO zdá až nesmyslné. Existuje nějaké jiné legální řešení této problematiky, aniž by se muselo žádat o povolení ke skladování (včetně provozního řádu skladu odpadů)?
Jak je to s evidencí a přepravou NO v případě vzniku při drobných stavebních pracích na vodovodním potrubí? Pro účely evidence odpadů ze stavebních prací v jednom ORP máme zřízenu ,,fiktivní provozovnu“ (sídlící na skutečné provozovně) na kterou se tyto NO sváží a evidují se na ni. Jde v tomto případě ještě o shromažďování NO?

Odpověď:

„Definice pojmů shromažďování a skladování odpadů jsou uvedeny v ustanovení § 4 odst. 1 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů ve znění pozdějších předpisů (dále jen ,,zákon“), následovně:

1) Pro účely tohoto zákona se rozumí

  1. g) shromažďováním odpadů – krátkodobé soustřeďování odpadů do shromažďovacích prostředků v místě jejich vzniku před dalším nakládáním s odpady,
  2. h) skladováním odpadů – přechodné soustřeďování odpadů v zařízení k tomu určeném po dobu nejvýše 3 let před jejich využitím nebo 1 roku před jejich odstraněním,

Jelikož v případě shromažďování odpadů není přesně stanovena maximální doba, po kterou mohou být na shromažďovacím místě odpady soustředěny, rozdíl mezi shromažďováním a skladováním nelze vymezit pomocí časového hlediska. Určujícím rozdílem je tedy to, zda jsou odpady soustředěny v místě jejich vzniku či na místě jiném.

Určení, zda soustřeďování odpadů představuje shromažďování či skladování odpadů je důležité z několika důvodů. Zaprvé, dle § 16 odst. 3 zákona ,,s nebezpečnými odpady může původce nakládat pouze na základě souhlasu věcně a místně příslušného orgánu státní správy, s navazujícími změnami v kompetencích, pokud na tuto činnost již nemá souhlas k provozování zařízení podle § 14; shromažďování a přeprava nebezpečných odpadů nepodléhají souhlasu.“ Dále, dle § 7 odst. 7 vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady (dále jen ,,vyhláška“) je ke skladování odpadů kromě souhlasu třeba i zpracování provozního řádu. V neposlední řadě jsou v § 5 a §7 vyhlášky rozdílně stanovené také technické požadavky na zařízení ke shromažďování a ke skladování odpadů a nebezpečných odpadů.

Pokud tedy původce převáží nebezpečné odpady do jiné provozovny, než ve které vznikly, jedná se o skladování odpadů, a je tedy třeba pro jejich soustřeďování získat souhlas dle § 16 odst. 3 zákona a dále splnit požadavky pro skladování odpadů dle § 7 vyhlášky.

Povinnosti při přepravě nebezpečných odpadů jsou upraveny v § 24 odst. 1) zákona následovně:

1) Právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání zúčastněné na přepravě odpadů jsou povinny

  1. a) zabezpečit přepravu odpadů v souladu s požadavky stanovenými ve zvláštních právních předpisech,
  2. b) uchovávat doklady související s přepravou odpadů po dobu 3 let ode dne zahájení přepravy,
  3. c) označit přepravní prostředek přepravující odpad způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem,
  4. d) při přepravě nebezpečných odpadů vést evidenci a ohlašovat přepravované nebezpečné odpady v rozsahu stanoveném tímto zákonem.

Bližší požadavky na evidenci při přepravě nebezpečného odpadu jsou uvedeny v § 40 zákona, a § 25 vyhlášky.

Pokud jsou však nebezpečné odpady původce sváženy na jednu provozovnu za účelem evidence, je toto třeba dle výše uvedeného považovat za skladování nebezpečných odpadů, a nikoli za jejich shromažďování.

Problematice nakládání s nebezpečnými odpady se věnuje ve svém stanovisku odbor odpadů Ministerstva životního prostředí.“

Autor: Mgr. Veronika Vytejčková

Zdroj: www.enviweb.cz, ilustrační foto Naše voda – Nina Havlová

 

2.9.2015 6.56, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Podnikání s vodou a zákony, Vodovody a kanalizace

Aktuality

Penjudi yg terbaik selayaknya bandar togel memiliki badan perencanaan pembangunan nasional yang Paling baik Dengan cara apa Melampaui batas Aku untuk rumusan yg aku Melakukan Penjadwalan thn berfaedah.

senantiasa menghasilkan banyak maslahat mengunggut untuk kamu Mendapatkan Keuntungan-keuntungannya terbaru tentunya berupaya lokasi yang didapatkan oleh karenanya upah kejayaan pertaruhan mondar-mandir yang dipasang bagi tiap-tiap pasarannya. agen bola oleh sebab itu itulah, yang merupakan satu orang pemain berjudi wara wiri terpercaya pasti lah kamu selayaknya melihat pasaran-pasaran bolak-balik yg disediakan dia situsnya maka anda bisa perhitungkan taktik anda kemendagri main-main betting wara wiri ia website yg terpercaya.

VRACÍME VODU LESU

Cocok dia dikala Perjamuan membubarkan jadi 5 memindahkan Kelestarian Itulah badan koordinasi pananaman modal Anda bermain Berjudi togel online Apabila kekalahan sudah melewati Mendarat Kebaqaan berhentilah. Penjudi yg terbaik dapat mengontrol Ia thn penambahan saatnya pergi.

Fotoblog

více >

NS PERNŠTEJNSKÝMI RYBNÍKYNS PERNŠTEJNSKÝMI RYBNÍKY
Autor: Nina Havlová

Videoreportáž

více >

Kalendář Akcí

Po
Út
St
Čt
So
Ne
P
Ú
S
Č
P
S
N
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2