20.5.2011 16.58, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách, Voda a naše peněženka
Jak je to skutečně s „nekvalitní“ Coca-Colou v EU?
Teze Asociace spotřebitelů Slovenska, podle níž nadnárodní potravinářské firmy dodávají do střední a východní Evropy méně kvalitní výrobky, má značné trhliny. Alespoň v případě Coca – coly.
Podle Asociace spotřebitelů má být nižší kvalita tohoto nápoje na trzích v Maďarsku, Bulharsku či Rumunsku dána tím, že obsahuje „méně kvalitní“ sladilo izoglukózu, zatímco Coca -cola prodávaná v ČR, Německu nebo Rakousku obsahuje kvalitnější řepný cukr – sacharózu. Ve skutečnosti ale nejde o prakticky žádný rozdíl v kvalitě, ale ceně. Výroba izoglukózy je totiž levnější zejména díky technologickému zpracování kukuřičného škrobu, ne proto, že by šlo o podřadnou surovinu. Naopak, složení obou typů cukrů je prakticky stejné.
Sacharóza (řepný cukr) je totiž disacharid, který se skládá z 50 procent fruktózy a 50 procent glukózy. Izoglukóza je polysacharid, v němž je zhruba 55 procent fruktózy a 45 procent glukózy.
Použití izoglukózy tak není žádnou diskriminací, ostatně Coca-cola s tímto sladidlem je prodávána právě v zemi, která je pro konzumaci tohoto nápoje symbolem –tedy v USA.
Použití různých typů sladidel navíc vychází z místních klimatických poměrů a tedy struktury produkce příslušných zemědělských surovin. V zemích s teplejším podnebím se produkuje více kukuřice (do takových zemí patří všechny „ošizené země“) , v lokalitách s chladnějším podnebím se k produkci cukru využívá cukrová řepa. V rámci EU navíc vstoupila do hry reforma cukerného pořádku, kdy zejména v nových členských zemích ukončily svůj provoz cukrovary na výrobu řepného cukru vzhledem k administrativnímu snížení výrobních kvót pro jednotlivé členské země. Zatímco trh s cukrem podléhá v EU regulaci, trh s kukuřicí, z níž se vyrábí izoglukóza, regulaci nepodléhá.
Jak přitom pro portál Naše voda uvedl dnes šéf vnějších vztahů Coco-cola HBC ČR Milan Luzum, není navíc pravda, že by Coca-cola vyráběla v jedné zemi selektivně různé složení tohoto nápoje pro východ a západ Evropy. Většina produkce se navíc prodá právě na místním trhu. Například do Německa, kam údajně měly směřovat exporty kvalitnější „coly“, se vyváží jen 0,2 procenta tuzemské produkce.
Petr Havel
20.5.2011 16.58, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách, Voda a naše peněženka