26.11.2020 14.40, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách
Hydroponické pěstování rostlin výrazně šetří zdroje vody
Potravinářský startup Farm Planet Tomáše Lichtenberga chce do půl roku otevřít první hydroponickou laboratoř zaměřenou na bylinky, saláty a klíčky. Projekt má ambici zvýšit potravinovou soběstačnost ČR v produkci ovoce a zeleniny i ušetřit zdroje vody.
„Česká republika je v tomto segmentu soběstačná pouze ze 30 %. Vše se tedy dováží několik dní z Itálie, Španělska nebo Maroka,” popisuje současnou situaci na českém trhu Lichtenberg. „Dovoz pak má výrazný dopad nejen na nutriční hodnotu potravin, ale také na cenu, kterou může až ze dvou třetin tvořit právě přirážka za přepravu. A to ani nemluvím o ekologickém dopadu převážení nezralého ovoce přes půl Evropy. Už teď je navíc jasné, že ceny ovoce a zeleniny budou trvale růst, kromě současné pandemie, která omezila mezinárodní obchod, je další příčinou také dlouhodobé sucho,” uvádí Lichtenberg.
Jednou z možností, která by mohla pomoci tento růst cen regulovat a zároveň uspíšit větší potravinovou nezávislost ČR, je podle Lichtenberga právě hydroponie. Ta by mohla vyřešit nejen otázku absence zemědělských pěstebních ploch a skleníků, ale také nešetrného zavlažování. „Způsob pěstování rostlin v regulovaném vodním prostředí dokáže ušetřit až 95 % vody. Do procesu také nevstupují žádná umělá hnojiva, pesticidy ani těžká technika,” dodává Lichtenberg.
Hydroponickou produkci společně s provozem a technickým vybavením nyní dolaďuje s experty z Německa, Nizozemska nebo Finska, kde zažívá hydroponický business silný boom. Už několik let se také účastní všech světových konferencí o hydroponii a je také prvním Čechem v evropské Asociaci vertikálního farmaření. Do půl roku nyní plánuje otevření hydroponické laboratoře v Praze. „V první fázi se zaměříme především na pěstování bylinek, klíčků a salátů. Chceme Čechům hydroponii ukázat zblízka, nechat je ochutnat opravdu supralokální, chutné, zdravotně nezávadné a maximálně čerstvé potraviny. Přestože jsme zatím jen v přípravné fázi, investoři již sami projevují zájem a chtějí se o projektu dozvědět více,” uvádí Lichtenberg. Do budoucna by se měla produkce rozjet ve velkém a po celém CEE regionu by měla vzniknout síť hi-tech vertikálních farem. Už nyní jsou v jednání tři lokality.
Startup nyní na své komunikační identitě spolupracuje s kreativním studiem Brainz Disruptive. „Hydroponie má potenciál změnit potravinářský i zemědělský průmysl. Proto jsme si jako strategického partnera zvolili firmu Štěpána Kleníka a Robina Pultery, která má se stavbou disruptivních brandů řadu zkušeností. Kromě komunikační strategie diskutujeme také distribuční možnosti, nabídku produktů, zkrátka jak z této technologie budoucnosti dostat maximální potenciál. Tak, aby to bylo výhodné pro zákazníky, i pro nás,“ vysvětluje Lichtenberg.
Zdroj a foto: Brainz Disruptive
26.11.2020 14.40, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravináchAktuality
Vodohospodáři staví v Bílovci nový vodojem, přestěhovali tři mraveniště
Akt. 18.4.2024 14.17Rubrika: Vodovody a kanalizace
Na jaře v Praze vysadí přes 89 tisíc stromků, často na nové plochy
Akt. 18.4.2024 13.32Rubrika: Prevence povodní, voda v krajině