22. 5. 2025

ČSPL bývala největším středoevropským říčním rejdařstvím, po 103 letech končí

Plavidla z válečných reparací byla základem vzniku jedné z nejznámějších českých dopravních firem – Československé plavby labské (ČSPL). Stát společnost s pomocí bank založil 13. června 1922 pod názvem Československá plavební akciová společnost labská. Firma se postupně propracovala mezi deset největších vnitrozemských lodních dopravců v Evropě. Po roce 1989 a následné privatizaci se však propadla do finančních problémů a skončila v konkurzu. Část firmy provozující říční nákladní dopravu ČSPL, a. s . poté koupila společnost ARGO Bohemia a v roce 2018 se společnost ČSPL, a.s. stala součástí skupiny Rhenus Group. Dnes Český rozhlas Sever oznámil, že Československá plavba Labská v Děčíně po téměř 103 letech končí.

V době svého vzniku měla firma se sídlem v Děčíně zhruba tisíc zaměstnanců a více než 300 plavidel různých tonáží (celkem 142.000 tun). Jako předmět podnikání měla nejen dopravu zboží a lidí, ale také stavbu a opravy lodí. První posádky tvořili především němečtí občané, kteří měli větší zkušenosti s dolním tokem Labe. Potřeba stále nových zaměstnanců si vynutila zavedení výuky plaveckého řemesla v Česku, díky níž firma mohla začít ve větší míře zaměstnávat Čechy.

V polovině 30. let slušně prosperující firma začala s obnovou flotily, a to stavbou vlastní série vlečných člunů „Amanda“ o nosnosti tisíce tun. Později firemní loděnice začaly stavět i motorové nákladní a vlečné lodě. Do dalšího vývoje firmy zasáhla německá okupace, kdy byla společnost germanizována, a bombardování Německa, které ji připravilo o řadu lodí. Po válce ČSPL vlastnila 267 různých plavidel.

V roce 1949 byla firma znárodněna a vznikl národní podnik Československá plavba labská. V 50. letech pak přišlo rozšíření na národní podnik Československá plavba labsko-oderská (ČSPLO), a naopak byla ze společnosti vyčleněna spedice, kterou převzal Čechofracht. Největšího rozmachu se ČSPLO dočkala v letech 1975 až 1985, kdy byla v souvislosti s rozhodnutím přepravovat po Labi uhlí pro chvaletickou elektrárnu upravena celá střední část Labe.

V 80. letech byla ČSPLO největším středoevropským rejdařstvím, které zaměstnávalo bezmála 4000 lidí. Společnost mj. vlastnila labské přístavy v Děčíně, Ústí nad Labem, Lovosicích, Mělníku, Praze a Kolíně a loděnici v Křešicích u Děčína. Zhruba 700 československých lodí na trase z Děčína do Hamburku, kde Československo po první světové válce získalo výhodný pronájem části přístavu, a zpět přepravovalo až milion tun zboží ročně.

Pozvolný úpadek společnosti odstartovaly politické změny po roce 1989 a následná privatizace. Z firmy vznikla akciová společnost Československá plavba labská, jejímiž největšími akcionáři se staly bankovní fondy a která už nevlastnila přístavy v Ústí nad Labem, Mělníce, Praze a Kolíně.

Význam vodní cesty začal v 90. letech postupně upadat. ČSPL nejprve zrušila ztrátovou vnitrostátní dopravu, kterou začaly zajišťovat malé soukromé firmy. Ztráta dopravy energetického uhlí, několik let nízký stav vody v Labi i některá rozhodnutí nových vlastníků přivedly firmu v roce 2001 do konkurzu. Společnost, která měla v té době asi 300 plavidel a 1000 zaměstnanců, dlužila věřitelům asi 1,3 miliardy korun. Při zhruba desetiletém konkurzu byly tři části firmy prodány jako celek – rejdařství i s loděmi koupila firma Argo Bohemia, doky společnost České loděnice a přístavní část převzaly Česko-saské přístavy.

Poslední velká změna nastala v roce 2018, kdy se původní společnost ČSPL, a.s. stala součástí německé skupiny Rhenus Group. Dnes web Českého rozhlasu Sever uvedl, že společnost končí. Společnost Rhenus PartnerShip-ČSPL, s.r.o. má podle vlastních údajů 64 zaměstnanců. Firma v současnosti vlastní sedm motorových nákladních lodí a tři tlačné remorkéry. Některé z plavidel firma prodá, jiná sešrotuje. Plavidla mířila do námořních přístavů Severního moře, Baltského moře a vnitrozemských přístavů v Německu, Rakousku, na Slovensku, v Lucembursku, Nizozemsku, Belgii, Švýcarsku a ve Francii.

Celý koncern Rhenus byl založen v roce 1912. S ročním obratem 7,5 miliardy eur je skupina jedním z předních světových poskytovatelů logistických služeb. Společnost má 40.000 zaměstnanců v 1320 pobočkách.

Lodní dopravci v Česku za první pololetí loňského roku přepravili 469.000 tun nákladu, oproti stejnému období předloni je to o 28 procent méně. Příčinami byla například povodeň na Labi na přelomu roku nebo sezonnost některých druhů přeprav. Dopravu také zasáhlo zřícení části mostu Carolabrücke, jedné z nejvýznamnějších dopravních tepen v Drážďanech. Česká nákladní loď proplula pod mostem po pěti měsících až tento měsíc. Kvůli neštěstí a nutnosti odstranit z koryta trosky byla ale téměř pět měsíců zablokovaná lodní doprava na Labi. To mělo vážné důsledky nejen pro saské výletní a nákladní lodě, ale také pro českou lodní dopravu. Některé lodě na Labi v severních Čechách doslova uvázly, jiné byly uvězněny v zahraničí a nemohly se vrátit do svých domovských přístavů. V roce 2023 dopravci v ČR po vodě přepravili 1,22 milionu tun nákladu, téměř o čtyři procenta méně než v roce 2022.

Zdroj: ČTK, foto: ČSPL

17.2.2025 8.54, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Lodní doprava, Podnikání s vodou a zákony

Aktuality

Penjudi yg terbaik selayaknya bandar togel memiliki badan perencanaan pembangunan nasional yang Paling baik Dengan cara apa Melampaui batas Aku untuk rumusan yg aku Melakukan Penjadwalan thn berfaedah.

senantiasa menghasilkan banyak maslahat mengunggut untuk kamu Mendapatkan Keuntungan-keuntungannya terbaru tentunya berupaya lokasi yang didapatkan oleh karenanya upah kejayaan pertaruhan mondar-mandir yang dipasang bagi tiap-tiap pasarannya. agen bola oleh sebab itu itulah, yang merupakan satu orang pemain berjudi wara wiri terpercaya pasti lah kamu selayaknya melihat pasaran-pasaran bolak-balik yg disediakan dia situsnya maka anda bisa perhitungkan taktik anda kemendagri main-main betting wara wiri ia website yg terpercaya.

VRACÍME VODU LESU

Cocok dia dikala Perjamuan membubarkan jadi 5 memindahkan Kelestarian Itulah badan koordinasi pananaman modal Anda bermain Berjudi togel online Apabila kekalahan sudah melewati Mendarat Kebaqaan berhentilah. Penjudi yg terbaik dapat mengontrol Ia thn penambahan saatnya pergi.

Fotoblog

více >

VÝSTAVA VODOVODY-KANALIZACEVÝSTAVA VODOVODY-KANALIZACE
VÝSTAVA VODOVODY-KANALIZACE

Videoreportáž

více >

Kalendář Akcí

Po
Út
St
Čt
So
Ne
P
Ú
S
Č
P
S
N
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1