Zrušení Ředitelství vodních cest bude prý prodělečné

Aktualizováno 29. května 2013 | Rubrika: Podnikání s vodou a zákony , Přehrady a vodní díla

IMG_1516 vltava -loď

Proti plánovanému zrušení Ředitelství vodních cest se vyslovil poslanec ČSSD Pavel Švagr. Přečtěte si jeho argumentaci.

Ministerstvo dopravy připravuje zrušení Ředitelství vodních cest (ŘVC) a to pravděpodobně již k 1.7.2013. Příslušné agendy mají být vykonávány přímo Ministerstvem dopravy, část činností má ale přejít pod Ministerstvo zemědělství. Proč takový záměr? Chce se šetřit, a tak vláda hledá každou korunu, což je v tomto případě paradoxně celkem výstižné. Jednorázově se totiž má tímto opatřením ušetřit 5 mil. Kč. Vztaženo k letošnímu státnímu rozpočtu tedy 0,004 promile. Ovšem jestli seněco  vůbec ušetří je ve hvězdách, neboť agendy budou muset být zajišťovány tak jako tak.

Zásadnější ale je, že v důsledku zrušení ŘVC může dojít k  ohrožení čerpání evropských zdrojů na vodní infrastrukturu. Pokud ano, pak je to řád stamilionů korun. To by také mohlo znamenat již prostavěné peníze vracet do rozpočtu EU.  Připomíná mi to trochu povídku Šimka a Grossmanna, když učitel Zelí vyjednal v pokladně ZOO slevu na vstupném, ale nebylo to ovšem zadarmo …

Zrušení ŘVC posvětila vláda, když v lednu t.r. schválila dokument “Návrh úsporných opatření v oblasti zjednodušení agend a zrušení duplicit ve státní správě pro rok 2014 – 1. etapa“. Zrušení ŘVC se ale materiálu poněkud vymyká. Nejde ani o duplicitu a ani o zjednodušení. Ale přesto se nyní připravuje vytvoření nového odboru v organizační struktuře Ministerstva dopravy, obdobně tomu pravděpodobně bude i v případě Ministerstva zemědělství, které má převzít část činností současného ŘVC.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura na interpelaci v Poslanecké sněmovně týkající se rušení ŘVC dne 9.5.2013 odpověděl ve smyslu, že investice do infrastruktury vodní dopravy nejsou o instituci a její právní formě, ale o prioritách jednotlivých staveb. Bezesporu má pravdu, ale také platí dvakrát měř a jednou řež. ŘVC ve stávající podobě  funguje 15 let  a je  součástí systému financování dopravní infrastruktury. Je to, jako bychom v půlce kanoistického závodu chtěli přesednout na šlapadlo. Samozřejmě, že to teoreticky jde, ale riskujeme, že nedojedeme, nebo že nás diskvalifikují za porušení pravidel. V tomto případě je tím, kdo může diskvalifikovat, Evropská komise, neboť finanční toky a smluvní vztahy v rámci Operačního programu Doprava jsou pro současné programové období nastaveny na ŘVC.

K financování dopravní infrastruktury je nutné přistupovat systémově, a ne cestou izolovaných zásahů, které jednotnost narušují. Nebo snad Ministerstvo dopravy v další fázi “úspor“ přijde i se zrušením Ředitelství silnic a dálnic nebo Správy železniční dopravní cesty? I tyto činnosti mohou být teoreticky  vykonávány přímo v rámci organizační struktury Ministerstva dopravy. Anebo se nakonec ukáže, že nesystémový je Fond dopravy a že se zruší i on? Jde o špatné varianty. Nesystémovost zrušení ŘVC vyplývá vlastně ze samé podstaty tohoto záměru.

A tak se připojuji k té skupině politiků, starostů a odborníků co záměr zrušení ŘVC odsuzují a mají pro to argumenty …

Zdroj: www.parlamentnilisty.cz (redakčně kráceno)

Související rubriky: Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Voda a naše peněženka