Zhruba pětina ryb z ČR se prodá o Velikonocích

Aktualizováno 1. dubna 2011 | Rubrika: Nápoje a voda v potravinách , Rybářství a rybníkářství

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kvalitu a hodnotné výživné vlastnosti rybího masa chce ministerstvo zemědělství připomenout v další etapě komunikační kampaně „Ryba domácí“, kterou zahájilo tento měsíc.

Češi zařazují ryby do svého jídelníčku stále častěji. Meziročně se zvýšil prodej živých sladkovodních ryb na domácím trhu o osm procent, a to celkem o 700 tun. Průměrná roční spotřeba v roce 2010 vzrostla na 1,37 kilogramu na osobu z předchozích 1,32 kg v roce 2009,“ říká ministr zemědělství Ivan Fuksa.

Jarní období je ideální pro propagaci zdravého životního stylu, jehož součástí je pochopitelně i pravidelná konzumace sladkovodních ryb. Navíc ryba je tradičním velikonočním jídlem. “Z celkového objemu ryb prodaných v České republice se jich více než pětina prodá v období Velikonoc,“ uvedl Fuksa.

Další etapa propagační kampaně ukáže spotřebitelům nové a zajímavé způsoby přípravy rybího masa a naučí „fígle“ mistrů kuchařů tak, aby ještě více lidí přesvědčila, že příprava rybího masa není nic složitého a výsledkem je zdravá lahůdka. „V jarním období se zaměříme především na propagaci sladkovodních ryb v televizních pořadech o vaření. Pro veřejnost jsme připravili také série přehlídek, tak zvaných roadshow na veletrzích, městských slavnostech a farmářských trzích,“ doplňuje ministr Fuksa. Termíny jednotlivých akcí, stejně jako vysílací časy pořadů, zájemci najdou na webových stránkách kampaně www.rybadomaci.cz .

V plném běhu jsou také odborné kurzy „Sladkovodní ryby v ekonomice gastronomických zařízení“. V nich by se měli vzdělávat profesionální kuchaři a studenti gastro oborů. „Hlavním cílem kurzů je rozšířit praktické a teoretické znalosti profesionálních kuchařů o možnostech úpravy sladkovodních ryb. V prvním pololetí roku 2011 organizátoři naplánovali celkem osm kurzů v Praze, Poděbradech, Kralupech nad Vltavou a v Přerově, během kterých bude proškoleno 160 účastníků,“ dodává ředitelka Operačního programu Rybářství Renáta Komiková.

Propagační kampaň Ryba domácí spolufinancuje Evropský rybářský fond a jejím cílem je podpořit spotřebu sladkovodních ryb a výrobků z nich. Projekt ale nemá pouze navrátit rybím produktům jejich nezastupitelné místo v jídelníčku spotřebitelů, ale také podpořit zájem veřejnosti, a tím v dlouhodobé perspektivě ovlivnit spotřebitelské chování lidí a podporovat zdravější životní styl. Jarní etapa kampaně Ryba domácí bude rovněž upozorňovat na historické propojení produkčního rybářství a křesťanství. Sladkovodní ryby byly odedávna nedílnou součástí jídelníčků našich předků v postní době, ve které se nesměly jíst ostatní druhy masa.

Zdroj: Ministerstvo zemědělství ČR

Související rubriky: Nápoje a voda v potravinách, Rybářství a rybníkářství