Zbláznili se nám výrobci minerálek a balených vod?

26. července 2013 | Rubrika: Komentář týdne , Nápoje a voda v potravinách

karafa_vv_016

Jak je to ve skutečnosti s kvalitou kohoutkové vody komentuje na svém blogu na idnes.cz Jana Bábiková. K uvedenému tématu se v předchozích dnech vyjádřil i portál Naše voda v článku „Pomluva jako nástroj marketingu“.

Potravinářská komora, jejíž jsou výrobci balených vod významnými členy, totiž vydala prohlášení, ve kterém najdete celu řadu argumentů jako z kocourkova. Je chybou nové tiskové mluvčí, že neustála tlaku významné společnosti? Je to neprofesionalita z její strany? Či za vším stojí výrazně klesající spotřeba minerálek a balených vod a tudíž obrovská nervozita a tlak na partnery od výrobců balených vod? Zřejmě od všeho kousek.

Není však náhodou, že podobné prohlášení se objevuje v době velkých veder, kdy klesající zisky musí být nejmarkantnější. Čechům se totiž už nechce tahat litry balených vod ze supermarketů a místo toho kupují sirupy, sodastreamy, vyrábějí domácí limonády či prostě pijí vodu z kouhoutku.Pojďme se tedy podívat, co za perly Potravinářská komora a Svaz minerálních vod v tiskové zprávě uvádějí:

– „V posledních letech se hmotnost PET lahví neustále snižuje a v současné době může lahev vážit i 20 až 30 g. To představuje skutečnou výhodu, co se dopadu na životní prostředí týká.“

PET LAHEV – TOMU ŘÍKÁM VÝHODA PRO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ:))

– „…vody z vodovodu, která je především určená k péči o tělo, k čištění předmětů, které přicházejí do styku s potravinami nebo lidským tělem a k dalším účelům lidské spotřeby.“ TO JSOU VTIPÁLCI. STÁTNÍ ZDRAVOTNÍ ÚSTAV JE NAŠTĚSTÍ JINÉHO NÁZORU. KOHOUTKOVÁ VODA JE V ČR PITNÁ JIŽ NĚKOLIK DESÍTEK LET.

– „U kohoutkové vody, která má za sebou možná pobyt v nekvalitním vodovodním řadu ve společnosti zbytků hormonů a léčiv, si spotřebitel o bezpečnosti může nechat leda tak zdát.“ ABSOLUTNÍ NESMYSL, VODA JE KONTROLOVANÁ A KVALITNÍ, ODPOVÍDÁ EVROPSKÝM STANDARDŮM (viz zprávy Státního zdravotního ústavu). Co se týká hormonů a léčiv – v testech se zjistilo, že jsou pod hladinou detekovatelnosti.

– „PK ČR se znepokojením pozoruje podporu zaměřenou na doporučování pitné vody stočené z kohoutku.“ MOC HEZKY NAPSANÁ REALITA:))

– A NA ZÁVĚR SLOVO EXPERTA:) Svaz zpochybňuje i tvrzení Pavla Maurera o tom, že k vínu je nejlepší právě kohoutková voda. Své pochybnosti opírá o tento kvalifikovaný názor expertního sommeliéra Marka Babisze z Národního vinařského centra: „Měl jsem možnost ochutnat bezpočet vzorků kohoutkové vody a nemohu se zcela ztotožnit s názorem pana Mauera, který doporučuje pití vody z vodovodu společně s vínem. Obyčejná kohoutková voda může mít nestálé složení minerálních prvků a látek, které ovlivňují senzorické vlastnosti vody včetně kvality. Proto ji k vínu nemohu jednoznačně doporučit. K vínu mohu naopak doporučit neperlivou balenou vodu, která je čerpána z podzemních hlubinných pramenů, se zaručenou kvalitou a stálými senzorickými vlastnostmi vody. V neposlední řadě je pro mne důležitá i estetika podávání, hygienické podmínky a servírování vody. A zde u mne jednoznačně vyhrává balená voda před kohoutkovou ve džbánku.“

Spouštěcím impulsem akce minerálníků byla zřejmě tisková zpráva k projektu Čerstvá kohoutková? Stačí říct!, ve které uvádějí, že se do projektu zapojilo již 500 pražských restaurací. Jde o projekt, v rámci kterého restaurace získají zdarma karafy na podávání kohoutkové vody + je proveden rozbor kohoutkové vody v restauraci. Po té si restaurace určí, zda bude vodu podávat zdarma či za malý poplatek.

Je jasné, že projekt tzv. šlápnul na kuří oko českým výrobcům minerálních vod a ti zareagovali velmi emotivně a neprofesionálně. Kdyby trošku přemýšleli, tak by tiskovou zprávu napsali o tom, že v době veder je dobré doplňovat minerály. A k tomuto účelu minerální voda má opravdu sloužit, není to voda pro běžnou spotřebu. Pro každodenní pití je vhodná klasická kohoutková. Právě jsem na chatě, kde přístup k vodovodu není a ve studni pitnou vodu nemáme. Až v tomto prostředí si uvědomíte, jaký luxus je kvalitní voda z kohoutku a co to v praxi znamená být odkázán na Svazem minerálních vod doporučené balené vody. Ale není radno je podceňovat. Výrobci minerálek a balených vod patří mezi největší zadavatele reklamy v ČR, takže možná se s jejich argumenty setkáme častěji. Řekla bych, že to budou spíše média zaměřená na bulvár atd. Uvidíme… Na Twitteru po reakcích čtenářů Potravinářská komora příspěvek stáhla, to stejné na portálu agris.cz.

Zdroj: http://babikova.blog.idnes.cz

Související rubriky: Komentář týdne, Nápoje a voda v potravinách, Voda a naše peněženka