Za bakterie v brněnské vodě mohla kombinace tří faktorů

25. října 2016 | Rubrika: Čistota vody a rekreace , Co bychom měli vědět o vodě

rozbory-vody-laborator-rozbor-vody

Za výskyt koliformních bakterií ve vodě v Brně mohla patrně kombinace faktorů, a to nižší dávka dezinfekčního činidla, relativní vysoká teplota vody a vyšší obsah živin. Informovalo o tom zpravodajství ČTK.

Nelze říct, který faktor byl dominantnější, informoval Petr Šindler, který je pověřený zastupováním generálního ředitele Brněnských vodáren a kanalizací (BVK). V polovině září museli Brňané a obyvatelé dalších obcí, které BVK zásobují, pít tři dny vodu pouze po převaření. Limit koliformních bakterií je totiž nulový. Proto BVK ihned zvýšila dávka chloru na čtyřnásobek na 0,2 miligramu na litr. Aktuálně je jeho obsah na výstupu z vodojemu Čebín poloviční. Přes něj prochází zhruba dvě třetiny vody, které zásobují brněnskou vodárenskou soustavu, ta napájí vodou 400.000 lidí.

„Děláme další analýzy a monitoring volného chloru, abychom mohli dávku ještě snížit na 0,05 miligramu kvůli senzorickým vlastnostem,“ řekl Šindler. Voda by tak měla postupně zase lépe chutnat a méně zapáchat. „Někteří lidé si teď stěžují,“ připustil Šindler. Právě snaha vypouštět do vody co nejmenší množství chloru mohla být jednou z příčin výskytu bakterií. Povolená dávka je až 0,3 miligramu na litr. Šindler také uvedl, že slabý výskyt koliformních bakterií není indikátorem nebezpečnosti vody pro lidské zdraví, ale ukazuje pouze účinnost dezinfekce. „Koliformní bakterie jsou totiž běžně kolem nás. Jejich výskyt ve vodě nebyl doprovázený přítomností bakterie Escherichia coli. Analýzou provozních záznamů jsme vyloučili, že by příčinou mohly být rekonstrukční či údržbové práce nebo havárie na vodovodní síti,“ řekl Šindler.

Náklady na mimořádná opatření, k nimž patřilo zvýšení dávky chloru a proplachy vodovodní sítě, vyčíslily BVK na 170.000 korun.

Společnost, která patří z 51 procent městu, chce do budoucna také zlepšit komunikaci se zákazníky. Webové stránky totiž v době oznámení problémů s vodou přes dvě hodiny nefungovaly. „Chceme, aby snesly větší zátěž, nebo aby zobrazovaly staticky jen jednu klíčovou informaci, když to bude nutné. Také chceme lépe nastavit komunikaci se zástupci samosprávy,“ řekl Šindler.

Vodárny dosud dostaly jednu žádost o náhradu škody bez určení její výše a tři žádosti o slevu. „Jsme připraveni postupovat podle platných zákonů. Víme, že jsme lidem způsobili komplikace, za které se omlouváme,“ dodal Šindler.

ČTK, ilustrační foto Naše voda – Nina Havlová (laboratorní rozbory vody)

 

Související rubriky: Čistota vody a rekreace, Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravinách, Podnikání s vodou a zákony, Vodovody a kanalizace