O vzdělávací hru o vodě „Strom života“ je mezi školáky obrovský zájem

29. září 2017 | Rubrika: Čistota vody a rekreace , Co bychom měli vědět o vodě

Strom života - SmVaK

Po prázdninách se vrací do škol unikátní vzdělávací program „Strom života“, který vyvinula společnost Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava a.s. (SmVaK) ve spolupráci s experty na inovativní formy vzdělávání ze spolku EduLudus. Uvedl to mluvčí SmVaK Marek Síbrt.

Vzdělávací program Strom života, který odstartoval v základních školách v lokalitách, kde působí SmVaK Ostrava v dubnu loňského roku, si podle Síbrta získal takovou popularitu, že pro letošní školní rok jsou téměř všechny termíny obsazeny. Doposud se hry zúčastnilo zhruba tisíc žáků druhých stupňů čtyř desítek základních škol v Moravskoslezském kraji. V letošním roce na nabídku vodárenské společnosti prozatím reagovalo více než třicet škol a v harmonogramu zbývají poslední volné termíny.

Vzdělávací hra dětem zážitkovou formou přibližuje význam vody pro životní prostředí a člověka. Je vůbec první svého druhu v České republice, která se komplexně zabývá danou problematikou a využívá přitom metodu Edularp (z anglického educational live action role playing – hraní rolí na živo). Výhodou pro školy je to, že realizátoři přijedou přímo za dětmi do škol a program je poskytovaný bezplatně.
„Považuji za důležité, aby se žáci dozvídali zajímavou, atraktivní a jim přiměřenou formou, jak efektivně hospodařit efektivně s vodními zdroji, jak je pro nás voda důležitá a jak minimalizovat negativní dopady našeho nakládání s ní na životní prostředí. Tento program je jednou z aktivit, která k tomu kromě exkurzí do našich provozů nebo odborných praxí studentů u nás ve firmě, přispívá. Jsme rádi, že hra vzbudila mezi dětmi, ale i jejich rodiči a školami tak pozitivní reakce. Sami jsme tím byli překvapeni a je to pro nás motivace pro to, abychom ji dále rozvíjeli. Viděl jsem, že děti doopravdy baví, úplně propadnou dobrodružnému příběhu a zapomenou sledovat mobil a facebookový profil,“ říká generální ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.

Moderní způsob výuky je všechno jiného než pouhé memorování suchých dat. Kromě nevšedního zážitku, kdy žáci bojují, aby zabránili přírodní katastrofě, si odnesou celou řadu vědomostí o vodě a jejím významu pro náš život i okolní přírodu, které získají formou pokusů a osobní zkušeností s emočním prožitkem. Během několika hodin se ve třídách, jídelnách nebo tělocvičnách může odehrát přírodní katastrofa. To v případě, že dětské týmy nepochopí, že voda je nezbytnou podmínkou život na zemi. Zkušení animátoři v kostýmech bájných a záhadných postav, ale musí přesvědčit jednotlivé týmy, které původně soupeřily, aby dokázaly spolupracovat a uchránit vodní zdroje i Strom života, který by jinak uhynul.
Hra rozvíjí měkké dovednosti jako komunikace, spolupráce, nebo řešení specifických problémů v praxi.
„Začínáme na konci září v Lichnově na Novojičínsku, další týden pokračujeme v Odrách ve stejném okrese, a pak se rozjedeme i do jiných oblastí kraje. Překvapila nás rychlost, s níž školy reagovaly na nabídku SmVaK Ostrava, že hra pokračuje i v novém školním roce. Pro nás je to potvrzení toho, že jdeme správným směrem, hra si získala oblibu a můžeme ji dále rozvíjet. S vodárenskou společností v současnosti pracujeme na druhé verzi programu, který bude určený pro poslední ročníky základních škol. Kromě fyzikálních nebo chemických vlastností vody a jejího význam pro životní prostředí se chceme výrazněji zaměřit na sociální a ekonomické aspekty v přístupu lidí k vodě jako nejcennější surovině na Zemi,“ říká jeden z autorů hry a předseda spolku EduLudus Josef Kundrát.

Naše voda, foto (Strom života) SmVaK

 

Související rubriky: Čistota vody a rekreace, Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravinách, Prevence povodní, voda v krajině, Vodovody a kanalizace