Výrobci snižují podíl alkoholu v likérech, došlo i na Fernet

19. února 2015 | Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě , Nápoje a voda v potravinách

Fernet pravy a nepravy

Trend snižování podílu lihu v alkoholických nápojích pokračuje. Připomnělo to ve své reportáži zpravodajství České televize s tím, že plzeňská likérka Stock zředila svůj stěžejní produkt Fernet, v němž obsah alkoholu klesl ze 40 na 38 procent.

Podle výrobce tak bude víc chutnat hlavní cílové skupině, kterou jsou muži po třicítce. Při stejné ceně navíc firmě zůstane víc peněz, protože státu odvede méně na spotřební dani.  V obchodě jsou vedle sebe na první pohled k nerozeznání. „Starý“ a „nový“ Fernet se liší jen číslem v pravém dolním rohu přední etikety. Nově vyrobená lahev obsahuje o dvě procenta alkoholu méně. „Nápoj s 38 procenty alkoholu více chutná cílové skupině, tedy mužům nad třicet let,“ zdůvodňuje mediální zástupce likérky Stock Jan Janoušek.

„Dorůstající generace preferuje méněprocentní alkoholy. My jsme ve značné nevýhodě, protože jako výrobci ovocných pálenek máme většinu sortimentu 45 procent plus,“ přiznává Miroslav Motyčka, obchodní a marketingový ředitel konkurenční likérky Rudolf Jelínek.

Někdy se výrobcům dokonce vyplatí alkohol odebrat úplně. Přibývá totiž zákazníků, kteří si chtějí dopřát večer pár skleniček a ráno vstávat s čistou hlavou. Vyrábí se proto i víno zcela zbavené alkoholu. „Pokud by to nikdy alkohol neobsahovalo, tak by to byl mošt. Tohle víno moštem není, udělá se klasické víno a pak se z něj ve vakuové komoře alkohol odstraní,“ popisuje ředitel obchodu s lihovinami Július Ferianc. Poptávka po nealkoholickém víně podle něj stoupá, jen v jeho obchodě se prodají denně desítky lahví.

Se snižováním obsahu alkoholu začala už na podzim 2012 karlovarská Becherovka. U citronové varianty snížila v limitované edici obsah alkoholu z 20 na 19 procent. Tehdy to však bylo kvůli částečné prohibici vyhlášené po vypuknutí metanolové kauzy – z obchodů a barů musely zmizet všechny nápoje s obsahem alkoholu 20 procent a více.

Zdroj: Česká televize, ilustrační foto Stock Plzeň

 

Související rubriky: Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravinách, Podnikání s vodou a zákony, Voda a naše peněženka