Vláda opět odložila řešení problému se seznamem chráněných lokalit

18. dubna 2016 | Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě , Podnikání s vodou a zákony

Labe Střekov - IMG_0185_-_kopie

Vláda ani dnes nevyřešila problém s nedoplněným seznamem evropsky chráněných území, kvůli němuž by vnitrozemská vodní doprava mohla přijít o sedm miliard korun z evropských dotací. Informuje o tom zpravodajství ČTK.

Příslušný bod kabinet podle svého mluvčího Martina Ayrera znovu odložil. Česko zatím do seznamu chráněných území nezařadilo kaňonovité labské údolí a takzvané Louky u Přelouče, což již několik let požaduje Evropská komise. Ministerstvo životního prostředí je přesvědčeno, že existují jen dvě řešení problému, kvůli němuž Evropská komise zahájila s Českem řízení. Buď nebudou lokality na seznam zařazeny a Česko bude muset nést případné důsledky, nebo dostane přednost chráněná příroda a seznam se doplní. Ministerstvo doporučuje druhou variantu. Pokud by se lokality na seznam nedostaly, hrozila by státu mnohamilionová pokuta a vnitrozemská vodní doprava by mohla přijít o sedm miliard korun z evropských dotací. Jejich zastavení podle ministra Richarda Brabce (ANO) hrozí již nyní vzhledem k zahájenému řízení z Bruselu.

Vládu, na níž dnes chyběl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), vyzvala k řešení záležitosti opoziční TOP 09. „Ministři Brabec s Ťokem pokračují ve svém destruktivním tažení, při kterém Českou republiku systematicky odstřihávají od evropských peněz a projektů. Pokud ministři mluví o pozastavení sedmi miliard korun, pak je to nejoptimističtější možná varianta. Ve skutečnosti by se ale jednalo o desítky miliard,“ uvedl poslanec a odborník TOP 09 na životní prostředí Michal Kučera.

Financování vnitrozemské vodní dopravy komplikuje i fakt, že Evropská komise uvolnění peněz na stavbu vodních cest kromě zahrnutí uvedených území do chráněných lokalit podmiňuje získáním stavebního povolení na jez v Děčíně. Bez splnění této podmínky nebude možné peníze z Operačního programu na roky 2014 až 2020 čerpat, uvedl již dříve ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.

Jez v Děčíně nemá splněný ani předchozí krok před stavebním řízením, kterým je zhodnocení dopadu stavby na životní prostředí (EIA). Investor již dokumentaci dvakrát přepracovával a naposledy ji na posouzení ministerstvu životního prostředí předložil před několika týdny. Materiál nicméně vychází z varianty, že se chráněné lokality v údolí Labe nebudou rozšiřovat. Jejich zahrnutí by vyžadovalo celé přepracování dokumentu a zdržení celého procesu minimálně o řadu měsíců.

Zdroj: ČTK, ilustrační foto (Labe – výhled Střekov) Naše voda – Nina Havlová

 

Související rubriky: Co bychom měli vědět o vodě, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Prevence povodní, voda v krajině, Statistiky a kauzy