Víte, co je to bullboat?

Aktualizováno 20. prosince 2014 | Rubrika: Čistota vody a rekreace , Co bychom měli vědět o vodě

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bullboat (v otrockém překladu „býčí člun“) je malé plavidlo vyrobené z dřevěného rámu a surové bizoní kůže. V minulosti jej používali indiáni, k vidění je ale občas při vodáckých akcích na našich řekách, jak píše vodácký server raft.cz.

Bullboat je malé plavidlo užívané Mandany a Hidatsy, vyrobené z dřevěného rámu a bizoní surové kůže. Bylo používáno pro transport dříví a zásob do vesnic na řekách v oblasti Velkých plání. Když obchodníci Hudson Bay Company poprvé navštívili Mandany v roce 1790, zjistili, že tento kmen používá pro vodní přepravu čluny potažené kůží.

Velké pláně jsou širokým pruhem rovinaté země táhnoucí se napříč severní Amerikou od Kanady až po Texas. Právě na zdejších travnatých prériích žilo množství známých i méně známých indiánských kmenů, a Karel May sem zasadil děj svých fantazy příběhů o slavném náčelníkovi Vinnetouovi. Odpověď na otázku, proč zrovna tady někdo vymyslel z hlediska jízdních vlastností zdánlivě nepraktické kulaté plavidlo, je celkem jednoduchá – kvůli materiálu. Získat v místních prérijních podmínkách dostatek vhodného dřeva, natožpak březové kůry na výrobu kánoe, kterou má asi většina z nás díky mayovkám s indiány spojenou, prostě nebylo možné. Právě proto kánoe pochází z lesnatých severovýchodních území Spojených států a Kanady. Bullboat by tedy mohl být plavidlem Vinnetua daleko pravděpodobněji, než malovaná štíhlá lodice, jak ji známe z filmu o Stříbrném jezeře. Ale ve skutečnosti by nejspíš rudý bratr byl čistokrevný suchozemec, protože Apačové žili na polopoušti, na řekách nejezdili a o Mandanech s jejich zvláštními čluny patrně v životě neslyšeli.

Jeden z průkopníků českého bullboatingu Wasúpi ve svém pojednání důrazně doporučuje důkladné oškrábání kůže od všech zbytků loje, šlach a svalů, aby si lidé okolo nemysleli, že se k nim „blíží jakási zdechlina v pokročilém stupni rozkladu“. Po pečlivém očištění se „projeví pachová stopa až po jednom až dvou dnech a není tak výrazná“. Tento drobný nedostatek je však vysoce vyvážen mnoha pozitivy, z nichž celkové náklady, rychlost postavení plavidla vlastními silami a překvapivě i jízdní vlastnosti patří k těm nejhlavnějším.

Plavba na bullboatu je podle článku na serveru raft.cz nevšedním zážitkem. „Nízké posazení nad hladinou dávající člověku daleko intenzivnější prožitek kontaktu a jakéhosi souznění nejen s vodou, ale i s krajinou okolo. Snad k tomu přispívá i „přírodní“ charakter bullboatu samotného, nevím. Ale člověk v něm brzy pocítí ve své bělošsky vystresované duši mír a klid přímo vybízející k naplnění starého indiánského přísloví: „Když neexistuje čas, není důvod spěchat…“ A snadno pochopí, proč může být pro někoho důležité i přitažlivé plavit se jenom s dekou zabalenou v plachtě a nezbytným jídlem na několik dní. V lodi, kterou si sám postavi, „ píše se v doprovodném komentáři Tomáše Vodičky k výstavě o indiánech v Ústí n. L. a z článku Lukáše Schorného „Bullboat“ v časopise Woodcraft č.2/2014.

Kromě Výrovky a Botiče lze v ČR potkat bullboaty na Radbuze, Mži, Kosím potoce, Divoké Orlici, Ploučnici, Jizeře, Sázavě, Moravské Sázavě, Moravě či horní Svratce.

Zdroj a foto (bullboat) www.raft.cz

Související rubriky: Čistota vody a rekreace, Co bychom měli vědět o vodě, Přehrady a vodní díla, Rybářství a rybníkářství