Údaje o léčebných účincích pí-vody jsou klamáním spotřebitele

Aktualizováno 6. března 2016 | Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě , Nápoje a voda v potravinách

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

V obchodních sděleních, reklamě nebo na etiketách takzvané pí-vody nelze uvádět informace naznačující její léčebné a preventivní účinky. Upozornila na to v souvislosti s výsleky kontrol z roku 2010 mluvčí Státní zemědělské a potravinářské insopekce (SZPI) Martina Šmídtová.

Podle mluvčí jsou totiž v současné době až na několik výjímek zakázána i tvrzení vyvolávající ve spotřebitelích dojem, že konzumací dané potraviny se snižuje riziko onemocnění určitou chorobou. Právě na tato tvrzení a informace vztahující se k pí-vodě zaměřila svou pozornost SZPI. „Inspektoři zkontrolovali příbalové letáky a webové stránky 40 firem či živnostníků, kteří se zabývají výrobou nebo distribucí pí-vody. Na základě kontroly SZPI byla odstraněna nepovolená zdravotní tvrzení z devíti webových stránek a bylo opraveno šest příbalových letáků. Ve třech případech bylo zjištěno, že výrobce či distributor nesplnil svou zákonnou povinnost a nenahlásil SZPI svou činnost,“ konstatovala Šmídtová.

Pí-voda se začala v Evropě rozšiřovat od počátku 90. let. Podle SZPI jde přitom o běžnou vodu z kohoutku, u které byla prostřednictvím různých zařízení na úpravu vody pozměněna fyzikální struktura. „Distributoři těchto zařízení přisuzují této vodě celou řadu dalších vlastností (například že je totožná s plodovou vodou, zvyšuje energetický přenos kosmické a zemské energie přes lidský organismus, úpravou na pí-vodu se voda harmonizuje, tedy se odstraňují informace vodou přenášené a podobně), z hlediska právních předpisů se však jedná pouze o pitnou vodu s obchodním názvem pí-voda,“ zdůraznila mluvčí. V ČR se prodává tato tekutina přímo u výrobců v PET lahvích pro jednotlivce nebo v barelech jako občerstvení do firem.

SZPI není ze zákona kompetentní ke kontrole reklamy ani reklamních materiálů, zato však může kontrolovat označování vlastních potravin nebo informace, které jsou s prodejem potravin přímo spojeny, například na příbalových letácích nebo na webových stránkách e-shopů.

Zdroj: www.nase-voda.cz

Související rubriky: Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravinách