Trh s lihovinami: Spotřebitelé více preferují tuzemskou produkci

15. srpna 2011 | Rubrika: Nápoje a voda v potravinách

Fernet nový design

Navzdory pesimistickým očekáváním se globálním značkám nadnárodních společností nepodařilo zatlačit do kouta tradiční české lihoviny. Upozornil na to dnes mluvčí společnosti Stock Plzeň Jiří Janoušek.

Podle jeho údajů naopak v poslední době lokální značky výrazně posilují svou pozici na českém trhu a ukrajují z tržního koláče právě dováženým lihovinám.

V segmentu gastronomie se mezi červnem 2010 a 2011 podíl domácích značek na celkových prodejích zvýšil z 57,3 na 61,4 procenta. (Zdroj: Audit on trade, Data Servis – Informace, 2. Q. 2011). „Zajímavé přitom je, že tuzemské značky nejvýrazněji posilují i v těch nejdražších podnicích, kde se tradičně nejvíce etablují prémiové dovozové produkty,“ uvedl generální ředitel Stocku Plzeň Petr Pavlík. V nejvyšším cenovém segmentu totiž tuzemské značky meziročně posílily o sedm procent, zatímco v nejlevnějších gastronomických zařízeních činil jejich nárůst pouhé tři desetiny procenta.

Hegemonii domácích lihovin potvrzuje i žebříček nejprodávanějších značek. Pět nejprodávanějších značek lihovin na tuzemském trhu v gastronomii tvoří výhradně produkty Stocku Plzeň: Božkov Tuzemský, Fernet Stock, Fernet Stock Citrus, Božkov Peprmint a Božkov Vodka. V TOP 10 přitom figurují pouze dvě importované značky. Podobně v maloobchodní síti se mezi desítkou nejúspěšnějších produktů vyskytuje jedna dovozová lihovina.

Stock Plzeň, který je největším domácím výrobcem lihovin, trend posilování tuzemských značek zaznamenal i na vlastním tržním podílu, který v pololetí dosáhl nejvyšší hodnoty v historii firmy. „Náš tržní podíl v maloobchodě vyšplhal v červnu až na 40,5 procenta a v gastronomii dosáhl přes 46 procent. Na celkovém trhu pak činí 42 procent, což je absolutně nejvíce v historii Stocku Plzeň,“ uvedl Petr Pavlík.

Podle něho je jedním z důvodů posilování domácích značek renezance tradičně silné a objemově významné kategorie hořkých a bylinných lihovin. Trend potvrzuje i skutečnost, že v prvních šesti měsících letošního roku vykázal Stock Plzeň druhý historicky nejvyšší objem produkce, když vyrobil 13 milionů litrů lihovin. Na něm se ovšem podílí nejen domácí trh, ale také razantní nárůsty prodejů na Slovensku, kde za první pololetí odbyt Stocku Plzeň meziročně posílil o 23 procent.

Naše voda

Související rubriky: Nápoje a voda v potravinách