Téměř polovina Čechů změnila svůj přístup k tvrdému alkoholu

12. září 2014 | Rubrika: Čistota vody a rekreace , Nápoje a voda v potravinách

panáky_ctverec

Necelé dva roky po metanolové kauze vypracovala poradenská společnost KPMG Česká republika druhou studii s názvem Přístup Čechů k tvrdému alkoholu, aby zmapovala, jak se změnilo jejich chování. Podle studie se nyní chová zodpovědněji 41 procent respondentů.

Aktuální průzkum společnosti KPMG Česká republika zaznamenal zajímavý posun v přístupu Čechů k tvrdému alkoholu, které způsobila metanolová aféra před dvěma lety. Ze studie vyplývá, že se Češi zajímají o původ a značku alkoholu daleko více než dříve, což ovlivňuje samotné prodeje lihovin. „Metanolová aféra poškodila malé i velké prodejce a distributory, kteří kromě výrazných finančních ztrát utrpěli i ztrátu důvěry ve své produkty. Otřesená důvěra konzumentů se ale od té doby zlepšila díky zavedeným opatřením proti nelegální výrobě a distribuci alkoholu,“ říká Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářství.

Série otrav metanolem na podzim 2012 mimo jiné způsobila, že jen dvě procenta lidí dnes destiláty konzumuje bez ohledu na značku či původ. Téměř polovina dotázaných (41 procent), a to spíše ze skupiny respondentů s nižšími příjmy, dlouhodobě změnila svůj přístup k tvrdému alkoholu. Lidé s vyššími příjmy totiž mnohem více kupovali prověřené značky již před kauzou. Respondenti, kteří měli doma zásoby alkoholu s nejistým původem, je nejčastěji odevzdali k likvidaci, 83 procent Čechů takové zásoby doma nemělo ani před aférou. Šest procent dotázaných však alkohol s nejistým obsahem doma stále uchovává.

Při nákupu tvrdého alkoholu si Češi nepočínali úplně nezodpovědně ani před aférou. „Více než třetina dotázaných (34 procent) uvedla, že si i dříve pořizovala jen značkový tvrdý alkohol,“ konstatuje Karel Růžička. Tvrdý alkohol navíc vůbec nepije každá čtvrtá žena a každý šestý muž. Stejně jako v roce 2012 většina respondentů uvedla, že alkohol zpravidla nakupuje ve velkých obchodních řetězcích. Do večerek či tržnic pro alkohol chodí jen necelé půl procento dotazovaných.

Zdroj: KPMG, ilustrační foto Naše voda – Nina Havlová

Související rubriky: Čistota vody a rekreace, Nápoje a voda v potravinách, Podnikání s vodou a zákony, Statistiky a kauzy