Svatomartinské vytlačuje beaujolais

22. listopadu 2013 | Rubrika: Nápoje a voda v potravinách , Podnikání s vodou a zákony

víno nalévání - IMG_5270

Mladé francouzské víno beaujolais Čechy v posledních letech láká stále méně. Podle deníku Lidové noviny totiž v poslední době prodej mladého vína z oblasti u Lyonu mnohonásobně převyšují prodeje domácího svatomartinského.

Podle francouzských zdrojů se loni do Česka dovezlo 70 000 lahví nového beaujolais, což je proti roku 2011 poloviční množství. Svatomartinského tuzemští vinaři loni dodali takřka 2,2 milionu lahví. Letos by měl počet jeho lahví prvně v historii mírně klesnout, a to k hranici dvou milionů. V řadě zemí světa se včera, tak jako každý třetí čtvrtek v listopadu, konají oslavy nového beaujolais. V duchu tradice se začalo víno z odrůdy Gamay popíjet od půlnoci.

Rostoucí popularitu svatomartinského vína na úkor beaujolais potvrzují v tuzemsku působící obchodní řetězce. Podle předního moravského someliéra Libora Nazarčuka stojí za úspěchem svatomartinského na úkor beaujolais několik faktorů. Patří mezi ně příznivější cena, aktivní marketingová kampaň moravských a českých vinařů, obnovující se nákupní patriotismus Čechů i fakt, že svatomartinské víno přichází na domácí trh o několik dní dříve než francouzský konkurent. Chuť letošního ročníku beaujolais je opět svěží a plná ovoce, ujišťují francouzští vinaři. Zdůrazňují, že je třeba skoncovat se stereotypy, kterými častují víno jeho kritici, podle nichž jde o víno podřadné, „průmyslové“. Jako v minulých letech je největším odběratelem nového beaujolais Japonsko, kde se začíná víno ochutnávat o osm hodin dříve než v zemi jeho původu.

Zdroj: www.lidovky.cz, ilustrační foto Naše voda

 

Související rubriky: Nápoje a voda v potravinách, Podnikání s vodou a zákony, Voda a naše peněženka