Stock Plzeň loni zvýšil prodeje a produkci lihovin

Aktualizováno 4. ledna 2012 | Rubrika: Nápoje a voda v potravinách , Statistiky a kauzy

VAJECNY_LIKER_2_cmyk

Společnost Stock Plzeň – Božkov v roce 2011 posílila svoji pozici největšího výrobce a prodejce lihovin v České republice. Informoval o tom dnes mediální zástupce Stocku Jiří Janoušek.

Přestože totiž celkový trh lihovin v Česku poklesl loni zhruba o 4 procenta, dokázal podle něj Stock Plzeň meziročně posílit svůj odbyt o 3,7 procenta, když prodal téměř 27,5 milionu litrů lihovin. Takzvané odprodeje, tedy objem zboží, který směřoval přímo ke koncovým spotřebitelům, se loni zvýšily dokonce o 7 procent. Rozdíl mezi oběma ukazateli představuje snížení stavu zásob u obchodníků.

Objem prodejů 27,5 milionu litrů představuje druhý nejlepší výsledek v historii společnosti. Vyšší úroveň prodejů  dosáhla společnost jen v roce 2009, tehdy ovšem odbyt táhlo masivní předzásobení obchodníků před očekávaným zvýšením spotřební daně na lihoviny. Stock Plzeň tak jako jedna z mála firem v oboru loni dokázal čelit všeobecnému útlumu poptávky po lihovinách, který v Česku panuje již několik let.

„V kontextu celkového vývoje trhu považuji náš výsledek za vynikající. Spotřeba alkoholu v ČR totiž klesá, a to především v segmentu lihovin a piva,“ uvedl generální ředitel Stocku Plzeň Petr Pavlík. Podle údajů Českého statistického úřadu totiž již v roce 2010 poklesla spotřeba alkoholu v hodnotě čistého lihu o zhruba 5,5 procenta na 9,8 litru na obyvatele a rok, přičemž snížení spotřeby se týkalo lihovin a piva, u vína naopak spotřeba rostla. Další propad konzumace lze přitom očekávat i za rok 2011. V samotném segmentu lihovin Stock Plzeň jako jediná z velkých společností dokázal navzdory propadům v poptávce své prodeje zvyšovat. Dalším významným hráčům na trhu totiž prodeje klesaly. Tržní podíl Stocku Plzeň v České republice tak nyní dosahuje historicky nejvyšší hodnoty – v listopadu 2011 se jednalo o 44 procent. Za celý rok 2011 to podle předpokladů bude 41 procent.

Rozhodující podíl na růstu odbytu společnosti měla vlajková značka Fernet Stock, kterou Stock Plzeňloni obohatil novinkou Fernet Stock Z Generation. Právě ta předčila veškerá očekávání a překonala plánované hodnoty prodejů více než dvojnásobně. Velmi dobře si ovšem vedl i klasický hořký Fernet Stock, jehož odbyt meziročně posílil o 12,7 procenta. Dařilo se i značkám, které Stock Plzeň v ČR distribuuje – vedle irské whiskey Tullamore Dew do prodejů výrazně promluvila značka Amundsen. Procentně nejvyšší růst odbytu pak zaznamenala další distribuční značka – skotská whisky Old Smuggler, jejíž prodeje se zvýšily o 57 procent.

Export společnosti dosáhl objemu 5,26 milionu litrů, což představuje více než 19 procent z celkové produkce Stocku Plzeň. Pozitivní vývoj prodejů vykázal Stock Plzeň především na klíčovém exportním trhu, jímž je Slovensko. Vývoz na Slovensko meziročně posílil o 22 procent.

V letošním roce Stock Plzeň očekává, že celkový trh lihovin propadne o další zhruba tři procenta. „Růst spodní sazby DPH povede k dalším přesunům ve výdajích domácností směrem od zbytného zboží,“ předpokládá Pavlík s tím, že Stock Plzeň přesto ve svých plánech opět počítá s posílením svých prodejů.

Naše voda

Související rubriky: Nápoje a voda v potravinách, Statistiky a kauzy