Stavba nových kolejí může v mělnickém přístavu začít ještě v létě

13. července 2017 | Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě , Podnikání s vodou a zákony

Mělník - IMG_6219

Stavba nových kolejí může v mělnickém přístavu začít ještě letos v létě. Zvýší se tak efektivita překladiště kontejnerů i manipulace s vlaky. Výstavba kolejí je součástí modernizace kontejnerového terminálu. Investice je jednou ze součástí celkové modernizace terminálu, jejíž celková hodnota přesáhne půl miliardy korun.

Pro ČTK to uvedl Miloslav Černý, předseda představenstva společnosti České přístavy, která terminál provozuje. V terminálu přibudou tři koleje umožňující vlakům vcelku zajet hlouběji do terminálu, pak už nebude třeba kvůli manipulaci opakovaně zavírat železniční přejezd. Ještě v červenci by měla být na zakázku podepsána smlouva. „Chceme mít dokončeno letos,“ uvedl Černý. Podle něj však bude záležet na počasí, zda umožní stavební práce i na podzim. Stavba kolejí měla začít už minulý rok, město si ale nechávalo prověřit, zda doprava u přístavu splňuje veškeré zákonné limity. Posudek ukázal, že limity splněny jsou.

Koleje budou náhradou za původní nejdelší vlečkovou kolej v přístavu, které musela být odstraněna kvůli výstavbě protipovodňové ochrany Mělníka v roce 2013. Ze stejných důvodů byly uskutečněny také potřebné terénní úpravy, zvýšení a zpevnění původních manipulačních ploch o čtyři výškové metry na úroveň stavby protipovodňových opatření. Tyto úpravy zároveň posilují odolnost protipovodňové hráze proti protržení.

Plochu terminálu nechávají České přístavy postupně modernizovat včetně nového povrchu, který je hladší, tudíž vozidla, která se po něm pohybují, vydávají i méně hluku. Jedna ze tří částí už je hotová, práce na dalších budou postupně navazovat. České přístavy také připravují stavbu silnice u takzvaného nového mostu, která uleví cestám u přístaviště od kamionové dopravy. Chystá se také pořízení dvou elektrických jeřábů pro překládání kontejnerů, na které České přístavy požádaly o evropskou dotaci. Tento typ jeřábů je šetrnější k životnímu prostředí než současné manipulační vozíky na naftový pohon.

V mělnickém přístavu jsou dva kontejnerové terminály, které si pronajímají soukromé společnosti. Celkem zabírá přes 50 hektarů. Ročně do přístavu vpluje několik set lodí. Denně je v terminálech odbaveno průměrně šest nákladních vlaků, více než stovka kamionů a přeloží se zde průměrně 300 kontejnerů.

ČTK, ilustrační foto Naše voda – Nina Havlová (Mělník)

Související rubriky: Co bychom měli vědět o vodě, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Prevence povodní, voda v krajině