Správa KRNAP dnes spustila projekt „Tundra v srdci Evropy“

16. září 2015 | Rubrika: Čistota vody a rekreace , Co bychom měli vědět o vodě

KRNAP Vranka obecná

V době od 16. září do 17. října letošního roku proběhne stěžejní část kampaně Správy Krkonošského národního parku (KRNAP) s názvem Tundra v srdci Evropy. Informovalo o tom dnes vedení KRNAP na tiskové konferenci v Praze.

Krkonošský národní park je nejstarším národním parkem České republiky, přičemž druhová rozmanitost krkonošské květeny a fauny je největší ze všech okolních středoevropských pohoří. Díky unikátním přírodním podmínkám se v Krkonoších vytvořila a uchovala oblast arkto-alpínské tundry, která je přírodní klenotnicí toho nejcennějšího, s čím se lze v našich horách setkat. Právě to chce Správa KRNAP připomenout české veřejnosti prostřednictvím uvedené kampaně, která byla grantem z fondů zemí EHS ­– Islandu, Lichtenštejnska a Norska.

„Úkolem a cílem Správy Krkonošského národního parku, je ochrana přírody Krkonoš. Nástrojem, který k tomu ve značné míře využíváme, je komunikace s veřejností. Dlouhodobě se snažíme místním obyvatelům a návštěvníkům pomocí různých komunikačních aktivit vysvětlovat a připomínat, v čem spočívá hodnota národního parku a proč je nutné jej chránit. Krkonošská tundra je bez debat hlavním důvodem, proč v Krkonoších národní park máme,“ uvedl ředitel Správy KRNAP Jan Hřebačka. „Reklamní kampaň Krkonoše – Tundra v srdci Evropy má za cíl dostat do povědomí veřejnosti, že v Krkonoších máme něco tak vzácného, že to nenajdete nikde jinde na světě, a proto ho musíme chránit podobně, jako chráníme třeba historické památky. Krkonoše nejsou jen sportovní areál pro outdoorové sporty, ale hlavně místo unikátní přírody z celosvětového pohledu,“ dodal Hřebačka.

„Reklamní kampaň se zabývá flórou a faunou arkto-alpínské tundry. Kreativní zpracování vychází ze skutečnosti, že jména rostlin a živočichů, kteří zde žijí, působí leckdy podivuhodně až magicky – kyhanka sivolistá, kropenáč vytrvalý, čepičatka rašelinná, zoubkočepka mechovitá, okáč rudopásný,“ přiblížil koncept Roman Heřman, výkonný ředitel Leones Production, která vyhrála výběrové řízení na plnění této veřejné zakázky. Důležitou součástí kampaně jsou veřejné osvětové akce na náměstích pěti vybraných měst (Jablonec, Liberec, Pardubice, Hradec Králové, Praha). První z nich – v Jablonci, proběhne již zítra (17. září )v Jablonci, poslední ve dnech 16. a 17. října v Praze před obchodním centrem Palladium.

Pro děti budou připravena interaktivní stanoviště, na kterých budou moci projevit svou kreativitu vymýšlením říkanek na jména krkonošské arkto-alpínské flóry a fauny nebo kreslením jejich ilustrací. Dospělí návštěvníci získají možnost dozvědět se pomocí interaktivního panelu různé podrobnosti a zajímavosti o tundře a jejích obyvatelích, prohlédnout si videa a fotografie či řešit zábavné kvízy.

V provozu je již také naučná stezka „Krkonošská tundra“ v blízkosti Luční boudy, osazená deseti informačními panely pro osvětu veřejnosti, dlouhá zhruba dva kilometry. Právě existence stezky je podle mluvčího Správy KRNAP Radka Drahného důkazem, že KRNAP chce komunikovat jedinečnost krkonošské tundry nejen po dobu průběhu kampaně.

Příběh vzniku arkto-alpínské tundry je jedinečný. V období čtvrtohorního zalednění postupoval ze severu ledovcový štít, s nímž pronikala až do střední Evropy severská tundra. Hřebeny hor se staly křižovatkou, na které došlo ke sblížení severské a alpské přírody. Když se později výrazně oteplilo, ledovce opět ustoupily k severu nebo do vysokých poloh Alp. V té době se nejvyšší hřebeny Krkonoš staly ostrovem, který od ostatních pohoří dělil rozlehlé středoevropské lesy. V dlouhodobé izolaci se zde ocitlo mnoho zástupců flóry a fauny dávných dob ledových.

Naše voda, ilustrační foto (vranka) KRNAP

Související rubriky: Čistota vody a rekreace, Co bychom měli vědět o vodě, Prevence povodní, voda v krajině