Spotřebitelé preferují stále více vodu z kohoutku

Aktualizováno 15. srpna 2011 | Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě , Nápoje a voda v potravinách

mineralky-lahve3

Testy, při kterých spotřebitelé ochutnávají vzorky balené pitné vody a vody z kohoutku, jednoznačně vyznívají ve prospěch kohoutkové vody. Poukazuje na to server vodarenstvi.cz.

Ten připomíná výsledky spotřebitelských testů, které uspořádala ve své ranní show„Good Morning America“ americká televizní stanice ABC News. Před testem všichni účastníci svorně tvrdili, že balená voda chutná lépe. Velkým překvapením pro diváky proto bylo, když ve „slepých testech“ suverénně zvítězila kohoutková voda z New Yorku, kde televizní společnost sídlí. Prémiová balená voda Evian skončila dokonce na posledním místě. Výsledky testu potvrdily podle serveru závěry nezávislé studie švýcarského World Wildlife Fund International. Podle odborníků balená voda není bezpečnější ani zdravější než voda z kohoutku.
Obdobné „slepé testy“ uspořádala letos v České republice také občanská iniciativa Česko pije z vodovodu v rámci platformy Challenge Europe (mezinárodní enviromentální iniciativa organizace British Council). V rámci testů 76 procent dotázaných vyhodnotilo chuť kohoutkové jako lepší či stejnou ve srovnání s balenou dražší konkurencí.
Do třetice podrobné srovnání kvality balené a kohoutkové vody uspořádalo v ČR i Občanské sdružení spotřebitelů TEST. Hodnotilo se 64 ukazatelů, u kohoutkové vody byly navíc přidány analýzy zaměřené na přítomnost a obsah pesticidů a jejich rozkladných produktů. V testech zvítězila kohoutková voda, u některých balených vod byla zaznamenána přítomnost nežádoucích látek.

V ČR přitom kupuje balenou pitnou vodu 73 procent lidí, v porovnání s kohoutkovou je přitom zhruba 100x dražší. V USA je balená voda dokonce 1000x dražší než kohoutková, průměrná denní spotřeba balené vody na osobu tam činí 1,226 litru na osobu.

Díky vysoké ceně balené vody vůči kohoutkové také v ČR postupně klesá její prodej. Podle serveru je navíc vztah Čechů k vodě z kohoutku příznivý – vnímáme její nízké ekologické dopady ve srovnání s vodou balenou (69 procent) a běžně ji také pijeme, protože je levná či zadarmo a chutná nám (51 procent). „Je jen otázkou času, kdy kohoutková voda bude znovu běžnou součástí pitného režimu doma i v restauracích,“ předpokládá server.
Některým lidem vadí přítomnost chlóru v kohoutkové vodě. Odborníci ale tvrdí, že jde v současné době spíše o pocitovou záležitost, neboť voda je z kohoutku je chlorovaná minimálně nebo vůbec ne. Také celosvětově se od výrazného chlorování vody upouští. V některých zemích, jako např. v Holandsku, už vodu nechlórují prakticky vůbec, v Německu je zcela bez chlóru 70 procent vodovodů. Na technologie bez chlórování přechází také řada výrobců u nás.

Kohotková voda je také vůči balené čerstvější. „Velkou nevýhodou balené vody je relativně dlouhá doba, která uplyne mezi jejím stočením a spotřebou. Běžně to bývají týdny a někdy i měsíce. U kohoutkové jsou to řádově hodiny, ve velkých sítích výjimečně až 10 dnů,“ uvádí vodarenstvi.cz.
U balené vody navíc nezáleží jen na kvalitě jejího zpracování a plnění do láhví, ale velmi důležité je také skladování. Výrobci však nejsou schopni zaručit předepsané podmínky, příkladem může být prodej na benzinových pumpách a večerkách. Reálně tak hrozí, že se v balené vodě začnou množit bakterie. A to může mít negativní vliv nejen na její chuť, ale i hygienickou nezávadnost.

Naše voda, podle www.vodarenstvi.cz

Související rubriky: Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravinách, Statistiky a kauzy, Vodovody a kanalizace