Problémy vodní dopravy – Interview ČT24

5. srpna 2013 | Rubrika: Podnikání s vodou a zákony , Přehrady a vodní díla

IMG_1516 vltava -loď

Perspektivám lodní dopravy v ČR byl věnován pořad Interview ČT 24 v pátek 2. srpna. Čtenářům portálu Naše voda jej nyní přinášíme k posouzení.

Bohumil KLEPETKO, moderátor

Vodní doprava. Tento stát de facto přišel o funkční lodní dopravu, 40 let budovanou, moderní flotilu obchodních lodí. Po kuponové privatizaci rozprodal Viktor Kožený. Říční doprava se, tak jako každoročně kvůli nízkému stavu na Labi, zastavila. Co tento stát pro lodní dopravu může udělat? Stojí o ni vůbec?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy /nestr./

On by o ni měl stát z několika důvodů. Ale obecně, on takto nepřišel jenom o lodní dopravu. Ta lodní doprava je jenom takovým hodně viditelným příkladem toho, jak ten český stát, a chcete-li být tedy konkrétní, tak ty elity, nebo politici, kteří český stát řídili, přistupovali buď naivně, nebo nekompetentně, nebo obojí k tomu, jak hájit české národní zájmy. Určitě i při privatizaci nebylo nutné, aby došlo k rozvratu celého průmyslu. A určitě při reformě zemědělství nebylo nutné, abychom klesli se soběstačností produkce potravin na historické minimum. Ještě nikdy v historii český stát nebyl tak málo soběstačný v produkci potravin. A tak dále a tak dále. My se chceme dívat spíš dopředu. Slíbili jsme, že začneme ty trendy obracet. A že pupkem světa pro nás bude český občan a jeho národní zájmy.

Bohumil KLEPETKO, moderátor

A konkrétně k té, k té.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy /nestr./

Jé, já jsem vám utekl. Omlouvám se, utekl jsem vám od dopravy.

Bohumil KLEPETKO, moderátor

Tak, prezident Miloš Zeman se velmi angažuje v megaoprojektu kanálu Odra – Labe – Dunaj. V červnu se pro něj snažil získat spojence v polském prezidentu Bronislawu Komorowském. A je třeba říci, že vaše vláda v programovém prohlášení uvádí, že chce zajistit studii proveditelnosti tohoto projektu. Je to projekt, se kterým se ztotožňujete, ve kterém se chcete aktivně angažovat?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy /nestr./

Já jsem dokonce slíbil ještě více. V případě, že by opravdu tato vláda získala důvěru, tak já jsem slíbil, že do konce jejího funkčního období budu jasně schopen říci termín, kdy se bude slavnostně stříhat páska při zprovoznění tedy tohoto velkého díla. Zároveň jsem ovšem upozornil, že to nebude doba krátká. Ale on ten kanál Dunaj – Odra – Labe má několik funkcí. Najdete ho už třeba v pověstné knize Jana Antonína Bati Budujme stát pro 40 milionů jako páteřní dílo, kdy už Baťa spočítal, jak moc se tomu českému státu vyplatí. Doporučuju všem, aby si tu knihu otevřeli. Budou v mnohém šokováni, co tam najdou, jaké jednoduché a přitom kalkulované recepty. Ale on má ještě jeden velmi podstatný význam. A to je to, že je to jedna z posledních velkých infrastrukturních staveb, kdy můžeme přitáhnout do České republiky velké evropské peníze. A tuto příležitost bychom si neměli nechat ujít. Je nám opravdu velmi blízký ten zájem toho českého daňového poplatníka. A máme jistotu, že ty evropské peníze si dokáže tu jejich smysluplnost uhlídat Brusel docela snadno. A hrozně moc se tady zapomnělo na ještě jednu podstatnou, podstatnou roli, kterou hraje lodní doprava. Vy se mnou hovoříte ze zlínského studia. Když někdo pojedete na Moravu, podívejte se, jak se, jakou oázou podnikání a prosperity se stal Baťův kanál. Úplně miniaturní stavba oproti tomu dílu velkému. Takže tohle jsou všechno dobré důvody, proč to podporovat. A já jsem velmi rád, že pan prezident je ochoten tomu otevírat cestu na té globální evropské úrovni, protože bez toho by to opravdu nešlo. To tady zevnitř z České republiky nedokážeme.

Bohumil KLEPETKO, moderátor

Ten kanál by měl být dlouhý kolem 370 kilometrů, je pravda, že i Evropská unie v tom budoucím rozpočtovém období uvažovala o projektu propojení klíčových přístavů napříč evropským kontinentem. Vy věříte, že peníze z Evropské unie by na to přišly. Na jak dlouho by to stavba byla? Kdy byste tu pásku přestřihával?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy /nestr./

Ona to je stavba na desítky, let. A to, co my můžeme říct, můžeme říct ten harmonogram při zvoleném způsobu financování. A to je to důležité. Že je třeba konečně od slov přejít k činům. Možná se vám to bude zdát malicherné, ale opravdu i u gigantických dopravních staveb je důležité, aby se jednou začalo, a aby se jednou proinvestovala ta první koruna. A mezi odborníky je známo, že v momentě, kdy se byť po malých částkách začne investovat, většinou je to dílo dokončeno. Srovnal bych to třeba s brněnským projektem tunelu Dobrovského, které začali s tím, že měli skromný rozpočet asi 30 milionů korun. A odstrašujícím příkladem jsou naopak gigantické projekty typu stěhování brněnského hlavního nádraží, kdy stále někdo hledá 20 miliard korun a stále je nemůže nalézt. Promiňte mi, že jsem uvedl ty moravské případy, příklady, ale vysíláme ze Zlína.

Bohumil KLEPETKO, moderátor

A pane ministře, závěrem jednou větou, jaké odhadujete šance, že příští týden vaše vláda dostane důvěru Poslanecké sněmovny?

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy /nestr./

Já si to naprosto nedokážu představit, protože česká sněmovna je tak nevyzpytatelná, že si na nich vylamují zuby i renomovaní političtí analytici. Takže těm já bych rozhodně nefušoval do řemesla.

Bohumil KLEPETKO, moderátor

Pane ministře, já vám děkuji. Do Zlína vám přeji hezký večer. Na shledanou.

Zdeněk ŽÁK, ministr dopravy /nestr./

Děkuji, na shledanou.

Bohumil KLEPETKO, moderátor

Vážení diváci, hostem dnešního Interview byl ministr dopravy Zdeněk Žák. I vám přeji hezký večer.

Zdroj: ČT 24

 

Související rubriky: Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Prevence povodní, voda v krajině, Voda a naše peněženka