Povodí Vltavy zlepšuje podmínky pro splavnění řeky včetně potřebného zázemí

Aktualizováno 11. června 2014 | Rubrika: Čistota vody a rekreace , Podnikání s vodou a zákony

IMG_7128 - Praha - Vltava večer

Zejména díky existenci Vltavské kaskády nemá státní podnik Povodí Vltavy problémy se splavněním Vltavy v případě nákladní dopravy takové, s jakými se potýká státní podnik Povodí Labe. Povodí Vltavy přesto vylepšuje na řece podmínky pro lodní dopravu.

Jak přitom v rozhovoru pro portál Naše voda uvedl generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala, jen letos se podnik podílí na celé řadě projektů, které zvyšují splavnost řeky i zázemí pro lodní dopravu. Jde například o přístaviště na horním toku Vltavy v Českém Vrbném, a jak již portál Naše voda informoval, také o přístaviště a plavební komoru v Hluboké nad Vltavou. V této lokalitě se navíc podařilo Povodí Vltavy operativně zajistit prohrábku dna, aby mohly tok řeky využít v turistické sezóně výletní parníky. Podniku se přitom podařilo snížit náklady na tuto akci v rámci výběrového řízení na zhruba polovinu oproti původním předpokladům.

Ještě letos mají být zahájeny práce na úpravě plavební komory v Hněvkovicích, kromě toho se chystá další přístaviště Purkarec. Cílem všech opatření je kompletní splavnění Vltavy z Prahy po Orlík. Trochu jiná je situace směrem na Mělník, kde se sice v rámci společného projektu povodí LABEL o vybudování nových kotvišť a přístavišť také uvažuje, záleží ale na tom, jak se k projektu postaví vedení Středočeského kraje, na jehož území by měla nová zázemí pro lodní dopravu vzniknout.

Jak vyplývá z výroční zprávy Povodí Vltavy za rok 2013, bylo v roce 2013 proplaveno na plavebních komorách Vltavské vodní cesty celkem 45 008 lodí, z toho 3 014 lodí nákladních (podíl 7 procent), 9 304 lodí sportovních (21 procent), 28 873 lodí osobních (64 procent) a 3 817 lodí ostatních (8 procent) Celková tonáž proplaveného materiálu na všech plavebních komorách Vltavské vodní cesty dosáhla loni 570 428 tisíc tun. Nejvytíženější byla plavební komora Smíchov v Praze, kterou loni proplulo 24 798 lodí, a pražská Štvanice (7 877 lodí).

Naše voda, ilustrační foto Naše voda – Nina Havlová

Související rubriky: Čistota vody a rekreace, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Rybářství a rybníkářství, Statistiky a kauzy, Voda a naše peněženka