Potravinářští giganti bojují o nedostatkovou kvalitní kávu

17. července 2013 | Rubrika: Nápoje a voda v potravinách , Podnikání s vodou a zákony

BE100341.tif

Světoví výrobci kávy sázejí na větší propojení s pěstiteli. Podle deníku E15 si proto chtějí kvůli narůstající poptávce po kvalitní kávě zajistit surovinu díky půjčkám a další podpoře pro farmáře v Asii a Africe.

Největší světový producent kávy Nestlé zavádí v Africe program, který už dříve podporoval latinskoamerické pěstitele. Farmářům v Etiopii, Keni a Jižním Súdánu nabízí sazenice a školící programy. Výměnou za to žádá závazek stabilních dodávek. „Vždycky potřebujeme více kvalitní kávy,“ uvedl Jean-Marc Duvoisin z vedení Nestlé. Švýcarská firma není jedinou, která investuje do zemědělců. Světová dvojka na začátku měsíce otevřela školící centrum pro vietnamské farmáře, zatímco třetí největší výrobce kávy D.E. Master Blenders 1753 nabízí pěstitelům v Honudasu výhodné půjčky a hnojiva.

Za honbou po vyšších výnosech stojí rostoucí popularita kávových kapslí. Jejich prodeje rostou navzdory tomu, že cena za šálek kávy je v jejich případě podstatně vyšší než u klasického způsobu přípravy. Zatímco ceny kávy obecně padají, potravinářské firmy mají stále větší potíže při shánění kávy vyšší kvality. Kromě vysokého zájmu k tomu přispívá i vylidňování venkova v Latinské Americe a Asii.

Podle výzkumné společnosti Euromonitor International vzroste trh s kávou v kapslích z osmi miliard v roce 2012 o více než 50 procent na 12,58 miliardy dolarů v roce 2015. Výrobci kávy si také všimli zájmu zákazníků o původ potravin, který stoupl po celoevropské aféře s koňským masem, a proto se snaží pro svou kávu získat certifikát Fair Trade. To vyžaduje užší spolupráci s pěstiteli a kontrolu toho, v jakých podmínkách se káva pěstuje. Trend poptávky po kávě od menších farmářů nejprve zachytily drobné pražírny kávy. Nyní se k nim přidávání i větší hráči. „Kvalitní káva pochází od malých pěstitelů, nikoli z velkých plantáží,“ řekl deníku Wall Street Journal Wolfgang Weinmann z londýnské pražírny Cafedirect.

Nestlé na podporu trvalé udržitelnosti pěstování kávy každý rok vydá 70 milionů švýcarských franků, Mondelez v průměru investuje 25 milionů dolarů ročně. Do školícího programu Mondelez se už přihlásilo okolo 1500 vietnamských zemědělců.

Zatímco kvalitní káva je nedostatkovým zbožím, průměrné ceny kávy klesly na čtyřleté minimum. Někteří farmáři tvrdí, že situace je horší než kdy dříve a své plantáže přeměňují například na pastviny.

Zdroj: http://zpravy.e15.cz

Související rubriky: Nápoje a voda v potravinách, Podnikání s vodou a zákony, Voda a naše peněženka