Ostravští vodohospodáři zavádějí systém dálkového odečtu vodoměrů

9. června 2017 | Rubrika: Čistota vody a rekreace , Co bychom měli vědět o vodě

OVAK leták SMART

Společnost Ostravské vodárny a kanalizace (OVAK), která dodává vodu přibližně 300.000 obyvatelům Ostravy a okolí, zavádí systém dálkového odečtu vodoměrů. Zákazníkům přinese neustále aktualizovaný přehled o spotřebě vody a může jim ušetřit i peníze, v případě že jim například někde bude voda unikat. Novinářům to dnes řekli zástupci společnosti OVAK.

Systém funguje na principu odečtu dat z vysílačů, které jsou montovány na vodoměry. Vysílače v pravidelných šestihodinových intervalech odesílají data na přijímače, ty je přenášejí do datového úložiště a následně do informačního systému. Celý řetězec je podle vodohospodářů šifrován a nepřenáší žádné osobní údaje, které by mohly identifikovat odběratele.

„Zákazník bude mít internetový přístup ke svým datům a uvidí aktuální spotřebu na daném odběrném místě. Uvidí stav na vodoměru, může si analyzovat i historicky, jakou měl spotřebu, protože jsou tam na portálech udělané různé přehledy v grafech a v různých datových strukturách,“ řekla obchodní ředitelka Kateřina Dančová.

Generální ředitel OVAK Petr Konečný řekl, že náklady na zavádění systému se pohybují v milionech korun. Přinese to ale podle něj úspory jak firmě, tak zákazníkům. „Pakliže o to projeví zájem, mohou dostávat upozorňující e-maily na anomálie, které mohou nastat na jejich vnitřních rozvodech vody. Ušetří tím i naše společnost, protože omezíme počet fyzických odečtů zákazníků, budeme zákazníka méně rušit, snížíme rizika bezpečností práce, která jsou spojena s tím, že naší odečítači musí sestupovat do hlubokých šatech,“ řekl Konečný.

Nový systém se týká zákazníků společnosti OVAK, kteří mají vlastní vodoměr, tedy rodinných domů, firem či správců bytových domů. Využít ho nemohou obyvatelé bytů v bytových domech, protože tam jsou zákazníky OVAK majitelé domů a vysílač je umístěn na vstupním vodoměru do domu. Rozvod do jednotlivých bytů už pak spadá do kompetence majitelů domů, například družstev. Konečný řekl, že ale v budoucnu budou chtít tento systém nabídnout i majitelům bytových domů.

Zákazník, který už má vysílač nainstalován, může dostat upozornění, když se mu například prudce zvýší spotřeba vody. Na případnou závadu se tak přijde daleko dříve, než je tomu dosud, a podstatně se tak sníží i škoda, kterou únik vody odběrateli způsobí. Projektový manažer Peter Ostrák řekl, že několik takových případů už se jim podařilo zachytit. Potrubí prasklo například v zimě kvůli mrazu v neobydlené novostavbě.

Vysílače je možné umístit jen na vodoměry, které jsou s novou technologií kompatibilní. Staré vodoměry ale OVAK postupně nahrazuje novými. Vodohospodáři už instalovali vysílače především v části Ostrava-Jih, postupně chtějí pokrýt celé město.

Zdroj: ČTK, ilustrační foto OVAK

 

Související rubriky: Čistota vody a rekreace, Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravinách, Voda a naše peněženka, Vodovody a kanalizace