NP Šumava zlepšuje komfort pro návštěvníky parku

17. října 2013 | Rubrika: Čistota vody a rekreace , Přehrady a vodní díla

IMG_3449 Tříjezerní slať

Díky zodpovědnému hospodaření Správy NP a CHKO Šumava může Správa parku rozjet celou řadu projektů, včetně výstavby dvou nových mostů přes Roklanský potok a Studenou Vltavu. Upozornil na to mluvší Správy NP Pavel Pechoušek.

V letošním roce se tak podařilo připravit a rozjet desítky grantových projektů. Další desítky projektů má Správa NP a CHKO Šumava v zásobníku – vše v celkové hodnotě 654 milionů korun. Což je suverénně nejvíc ve více než 22 letých dějinách Správy NP a CHKO Šumava.

„Zapojili jsme do přípravy projektů profesionály. Projekty budeme financovat jak ze svých zdrojů, tak hlavně z grantových peněz. Samozřejmě, že ne vše najednou, ale postupně, jak se budou otevírat jednotlivé grantové výzvy. Důležité je, že jsme s předstihem připraveni, což se ještě před rokem a půl říct nedalo,“ říká Jiří Kvapil, ekonomický náměstek ředitele Správy NP a CHKO Šumava.

„Od počátku jsme chtěli nastavit hospodaření Správy NP a CHKO Šumava jako u firmy. To pro nás znamenalo maximální osobní nasazení a odpovědnost za každou korunu. Po prvním roce a půl víme, že takhle to funguje i u stání správy. I při nejnižších příjmech na činnost a historicky nejnižších těžbách, tedy s historicky nejmenšími prostředky na straně příjmů stavíme mosty, opravujeme silnice, stavíme vyhlídky, opravujeme vlastní nemovitosti, máme zásobník plný projektů. Všechno zvládáme s historicky nejnižším počtem zaměstnanců – 275 a na účtě máme dnes dostatek prostředků na pohodlný chod organizace,“ uvádí Jiří Mánek, ředitel Správy NP a CHKO Šumava.

Prostředky z mimořádně dobrého hospodaření samozřejmě zůstanou v regionu, a to ku prospěchu všech. Milovníci Šumavy se tak ještě letos mohou těšit například na zrekonstruovanou hájenku na Březníku, dva nové mosty – přes Roklanský potok na Modravě a přes Studenou Vltavu u Černého kříže, další část šumavské cyklomagistrály u Prášil nebo patnáct nově zrekonstruovaných lesních cest po území Národního parku Šumava, které budou sloužit jak pěším, tak i cyklistům.

„Spokojenost turistů je pro nás na prvním místě. Musíme jim proto vytvářet podmínky, které je na Šumavu budou lákat. Přijímáme spoluzodpovědnost za regionální rozvoj. Turistická infrastruktura musí být šetrná k přírodě a přitom pojmout kapacitu stále náročnějších návštěvníků. Budujeme moderní národní park, kde má vedle divočiny prostor i zhýčkaný turista. Inspirujeme se v národních parcích celé Evropy, protože jsme přesvědčeni, že jedině tak může Šumava obstát v silné konkurenci,“ doplňuje Jiří Mánek.

„Protože jsem sám vášnivým turistou i cyklistou, tuto zprávu vítám. Čeká nás teď mnohem větší komfort při putování po Šumavě. Zvětší se i bezpečnost turistů. Například díky upraveným cestám jistě ubyde zbytečných úrazů,“ pochvaluje si Emil Kintzl z Klubu českých turistů v Kašperských Horách.

Březnická hájenka je pro mnohé symbolem Šumavy a jedno z nejnavštěvovanějších míst na Šumavě. Je to mystické místo popisované již Karlem Klostermannem s úžasným podhledem do Luzenského údolí a na vrchol Luzného.

Mosty na Modravě a u Černého kříže buduje Správa NP a CHKO Šumava z důvodu bezpečnosti návštěvníků. „Na Modravě mostem řešíme problém střetu turistů s automobily, a zároveň tím vytvoříme více klidu pro místní obyvatele, jimž pod okny proudily stovky turistů. V Černém kříži řešíme dvě desítky let trvající problém s bezpečím turistů, kteří museli v poměrně dlouhém úseku chodit podél vlakové trati, díky mostu budou nyní v bezpečí,“ vysvětluje Pavel Pechoušek, mluvčí Správy NP a CHKO Šumava.

Na Šumavě se také do konce roku opraví téměř 27 kilometrů lesních cest za 22 milionů. Jedná se o největší množství opravených lesních cest za posledních pět let. Cesty se opravují z prostředků ISPROFIN, které poskytlo Ministerstvo životního prostředí ČR.

Suverénně největšími projekty jsou potom dvě návštěvnická centra oblíbeného Zoologického programu Správy NP a CHKO Šumava. Jedno na Kvildě a druhé na Srní. Oba projekty jsou v celkové hodnotě 130 milionů korun a obě centra se začnou stavět ještě tento rok. Prostředky poskytnul Státní fond pro životní prostředí ČR.

„Když jsem před rokem a půl přebíral odpovědnost za Správu NP a CHKO Šumava, bylo to v situaci, kdy na účtech bylo na jeden měsíční plat zaměstnanců. Bylo to v době, kdy nám zřizovatel snížil příspěvek na činnost. Zároveň bylo zřejmé, že ubývá kůrovcové těžby, museli jsme propouštět a ekonomická situace byla kritická,“ vzpomíná Jiří Mánek.

Správa NP a CHKO Šumava přestala plýtvat prostředky na různé právní služby či nesmyslné projekty, zavedla řadu úsporných opatření, jako jsou GPS ve služebních automobilech, vzrostly příjmy na ubytovnách i informačních střediscích a hlavně se na Šumavě začalo správně a průhledně zpeněžovat dřevo z šumavských lesů. „Kácíme mnohem méně dřeva, než tomu bylo v minulosti, přitom z jeho prodeje máme stejný zisk. Zdravá a funkční ekonomika tak jde ruku v ruce s ochranou přírody,“ říká ředitel Jiří Mánek.

Úseky lesních cest, které se letos zrekonstruují:

Lesní cesta Pod dálnicí – 2,826 kilometru Prášilsko

Lesní cesta Strážní – 2,486 kilometru, Modravsko

Lesní cesta Koňská – 1,255 kilometru, Borovoladsko

Lesní cesta Lapka  -1,260 kilometru, Borovoladsko

Lesní cesta Jelení – 1,190 kilometru, Stožecko

Lesní cesta Ježová – 1,509 kilometru, Stožecko

Lesní cesta Modrava – Tříjezerní slať – 2,044 kilometru, Modravsko

Lesní cesta Spodní Grádelská – 1,824 kilometru, Prášilsko

Lesní cesta Hakešická – 1,810 kilometru, Srňsko

Lesní cesta Jelení II – 3,126 kilometru, Borovoladsko

Lesní cesta Březová alej – 1,6 kilometru, Borovoladsko

Lesní cesta Horní Orlovka – 2,360 kilometru, Boroladsko

Lesní cesta Žulová – 1,5 kilometru, Borovoladsko

Lesní cesta Na hřebenech – 1,6 kilometru, Borovoladsko

Lesní cesta Bílý potok – 415 metrů, Borovoladsko

 

Naše voda, foto Naše voda – Nina Havlová

 

Související rubriky: Čistota vody a rekreace, Přehrady a vodní díla, Prevence povodní, voda v krajině, Rybářství a rybníkářství