Nový systém regulace cen vody zvýší byrokracii pro obce i občany

Aktualizováno 6. května 2014 | Rubrika: Čistota vody a rekreace , Co bychom měli vědět o vodě

ÚČOV - IMG_4509

Návrh nového systému regulace cen vody zvýší podle Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK ČR) administrativní zátěž pro vodohospodářské podniky, města, obce i občany. Uvedl to na dnešním setkání SOVAKu s novináři předseda sdružení František Barák.

Uvedený návrh předkládá tento týden do Vlády ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) jakožto návrh zásadní změny regulace oboru vodovodů a kanalizací s deklarovaným cílem umožnit financování z nového Operačního programu životní prostředí (OPŽP) do vodohospodářského oboru. Návrh doporučuje jako řešení v první řadě variantu přesunu části kompetencí stávajících regulačních orgánů, kam patří zejména Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo financí, ale také např. Ministerstvo životního prostředí pod Energetický regulační úřad. (ERÚ).

„Upozorňujeme, že předkladatel zaměnil chronologii kroků a navrhuje, kdo bude obor regulovat, aniž by bylo před tím rozhodnuto, jakých kvantitativních a kvalitativních cílů se má změnou regulace dosáhnout. Bez důkladné analýzy cílů a přínosů těchto cílů pro konečné spotřebitele, ale i města a obce jako majoritní vlastníky vodohospodářského majetku, je tak naprosto nesmyslná a jedná se o zjevné obcházení postupu určeného jak Legislativními pravidly vlády, tak i Obecnými zásadami RIA,“ komentuje úmysl ministerstva Barák.

Druhým problémem je podle SOVAK snaha nahradit nevyhovující Přílohu č. 7 stávajícího OPŽP jinou regulací, a to napříč celým oborem. Přitom ve vyhodnocení zkušenosti s implementací Podmínek přijatelnosti a Přílohy č. 7 PD OPŽP (str. 6) materiál přiznává, že těmito dokumenty založená regulace přináší obtíže, je pro regulované subjekty velmi náročná a řada z nich jí není schopná dostát. Přesto materiál navrhuje zavést takovou regulaci plošně. Problém regulace podle OPŽP je právě to, že nevycházela z dostatečné analýzy vodohospodářského trhu a jeho možných defektů, ale vyvinula se z „pragmatického“ ustupování Evropské komisi při formulaci OPŽP ve stávajícím programovém období. Je proto logické vyhnout se opakování této chyby v daleko širším měřítku na úrovni národního zákonodárství.

Přestože SOVAK podle svých představitelů opakovaně nabízel předkladatelům návrhu na nový systém regulace cen vody odbornou pomoc, je podle Baráka zarážející, že MPO při procesu přípravy návrhu ponechal SOVAK zcela stranou.

Naše voda, ilustrační foto Naše voda – Nina Havlová

Související rubriky: Čistota vody a rekreace, Co bychom měli vědět o vodě, Podnikání s vodou a zákony, Voda a naše peněženka, Vodovody a kanalizace