Jaké změny přinesla nová legislativa pro vodáky?

11. dubna 2016 | Rubrika: Čistota vody a rekreace , Co bychom měli vědět o vodě

vodáci bez vest raft

Nová vyhláška 334/2015 Sb. o vedení rejstříku malých plavidel a technické způsobilosti malých plavidel, převozních lodí a plovoucích zařízení k provozu na vodních cestách z prosince 2015 se v řadě ustanovení týká i vodáků. Informuje o tom vodácký server raft.cz.

Vyhláška podle serveru stanovuje například povinné vybavení lodí, které musí být mít každá loď na všech řekách a potocích a ne třeba jen na sledovaných cestách (dolní Vltava, Labe atd.). Koho tato vyhláška nepotěší, jsou hlavně rychlostní kanoisté s délkou lodě nad 6 m, kteří musí mít na lodi např. odrazníky, lékárny nebo patřičné osvětlení. Ve vyhlášce totiž nejsou výjimky pro závodní lodě, na což doplácí i jachtaři. Jejich zajímavé vyjádření si lze přečíst zde.

Co ale platí pro většinu turistických lodí s délkou do 6 m?

Vyhláška též stanovuje nutné vybavení lodě do délky 6 m. Plavidlo o celkové hmotnosti včetně maximální nosnosti nejvýše 500 kg je vybaveno nádobkou pro vylévání vody nebo ruční pumpou, vyvazovacím lanem nebo řetězem delším 5 m a pádlem s výjimkou plavidla vybaveného vesly.

Jenže rafty, např. Colorado 450 má nosnost 600 kg. Zde platí, že plavidlo s výtlakem nad 500 kg je vybaveno lékárničkou s vybavením odpovídajícím minimálně autolékárničce pro osobní automobily a instrukcemi k záchraně nebo oživování osob na plavidle, dále bidlem s háčkem, vyvazovacím lanem s délkou minimálně 15 m.

Povinné vesty na lodi

Co je však nejdůležitější změnou, je povinnost mít na lodi vesty pro celou posádku: Plavidlo je vybaveno záchrannými vestami, jejichž počet odpovídá počtu osob při maximálním obsazení plavidla. V případě plavidla provozovaného pouze pro vlastní potřebu k rekreaci a sportu postačuje počet záchranných vest podle aktuálního počtu osob na plavidle. Záchranné vesty nejsou nutné na plavidle, které je provedeno jako nepotopitelné. Záchranná vesta pro dospělou osobu má minimální vztlak 100 N. Na plavidle kategorie „D“ (pozn. redakce: vnitrozemské vodní cesty) a vodním skútru lze použít plovací pomůcku s minimálním vztlakem 50 N. Záchranná vesta je kontrolována podle pokynů výrobce. Záchranná vesta nebo plovací pomůcka je označena značkou CE shody se schváleným typem.

Pro vodáky to znamená, že každý člen posádky musí mít vestu s minimální nosností 50 N. Ohledně nepotopitelnosti plavidla: Pokud je plavidlo provedeno jako nepotopitelné, má takovou zásobu plovatelnosti, aby se plavidlo zcela naplněné vodou udrželo na hladině a poskytovalo vztlak nejméně 50 N na každou osobu nejvyššího přípustného obsazení, nejméně však 200 N. Požadovaný vztlak má zatopené nepotopitelné plavidlo při zatížení libovolného místa. Kánoe či kajak nebo i nafukovací lodě se však při zatopení mohou převrátit a i když se nepotopí, nelze je považovat za nepotopitelné.

Již v minulosti byla ve vyhláškách zakotvena povinnost mít vesty, ale nebylo to paušálně pro všechny a platnost nařízení navíc skončila v roce 1991. Od té doby nebylo nutné vesty používat až konce roku 2015. Jen pro zajímavost uvádím znění vyhlášky platné do roku 1991: na malá plavidla, která jsou vratká, je zakázáno brát děti do 3 let a děti starší 3 let, jakož i dospělé osoby neznalé plavání musí mít na sobě záchranný prostředek (záchrannou vestu nebo pás). Od roku 2016 na základě vyhlášky 334/2015 Sb. jsou vesty povinné pro všechny osoby na lodi.

Kontrolu vybavení budou provádět policisté

V Praze bude po zimě otevřené nové kotviště Policie ČR a hlídkové čluny budou dbát na dodržování jak povinného vybavení lodí, tak i na jízdu pod vlivem alkoholu. Na běžných vodáckých trasách asi jen tak hlídky neuvidíme, a pokud náhodou ano, může být při nedodržení vyhlášky vůdce plavidla pokutován, tedy i za absenci vest dle § 117 odst. 2 písm. b) zákona č. 254/2001 Sb.. Vůdci každého plavidla hrozí bloková pokuta ve výši do 5 000 Kč nebo pokuta do 200 000 Kč.

Chystá se novela

Vzhledem k nesmyslnosti nutného vybavení pro závodní vodácké lodě a díky dalším námitkám se chystá po 3 měsících platnosti novela této vyhlášky. V současné době se zpracovává odůvodnění a hodnocení dopadů regulace (RIA). V průběhu dubna by měl jít návrh novely do vnitrorezortního připomínkového řízení. Rychlostní kanoisté za ČSK již v této věci komunikují s ministerstvem dopravy.

Zdroj: www.raft.cz, ilustrační foto www.raft.cz

Související rubriky: Čistota vody a rekreace, Co bychom měli vědět o vodě, Podnikání s vodou a zákony