Jak soukromé noviny nechápou, že si soukromá firma vyplácí zisk

6. září 2016 | Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě , Komentář týdne

centrální dispečink vody

Skutečnost, že si vodárenské společnosti dovolují vytvářet nějaký zisk, je mnohaletým evergreenem článků v tuzemských médiích. Nad problémem se zamýšlí na svém blogu na portálu idnes.cz šéfredaktorka serveru vodárenství.cz  Jana Bábiková.

Vždycky mě pobaví dvojí metr českých novinářů. Tentokrát Andrejem vlastněná Mladá fronta a idnes.cz píšou o ošklivých soukromých vodárenských firmách, které jsou prý sice efektivní, ale až tak moc, že si vyplácí ten ošklivý zisk. Fuj, to je sprosté slovo, že ano? A co váš vlastník, milí novináři? Ten asi nevytváří zisk? A z čeho pak asi nakoupil své mediální impérium?

Proč je u nás zisk sprosté slovo?
Ano, máme za sebou dlouho dobu rovnostářství, kdy vyčuhovat bylo nežádoucí. Všichni jsme byli pěkně zticha, nikdo nic neměl. A ten, kdo měl, byl pod dohledem všech ostatních. Bohužel nám to zůstalo déle, než je zdrávo. Ano, už od revoluce uplynulo čtvrtstoletí a v nás to pořád je. Asi si říkáte, že ne všechny komerční firmy si svůj zisk zasloužily, a úkolem médií je o tom psát. Jenže musí mít média pravdu? Už nejsme v době Rudého práva! To, že komerční firma vytváří zisk, je normální stav věci. Zisk pod 10% je klasický zisk klasické společnosti. Žádný průšvih ani nic moc extra.

Víte, kolik jde z každé koruny státu?
Podle kalkulace Sdružení oborů vodovodů a kanalizací ČR se odvádí každý rok státu 14,9 miliard, tedy 41% z ceny vody státu. Z každé vybrané koruny jde 41 haléřů státu.
“Nedomníváme se, že bude voda v příštích letech významně dražší, pokud nedojde ke změnám poplatků státu,“upozorňoval letos v únoru František Barák, předseda představenstva SOVAK ČR (link). A má pravdu. To, co významně zvyšuje cenu vody, není zisk vodárenských společností, ale odvody státu. Pokud by stát zvýšil poplatky za podzemní vodu a limity pro odvádění odpadních vod, zvýší se tím i cena vody. Ten, kdo bude ale první na ráně, nebude stát, to se do rétoriky média vlastněného Andrejem Babišem nehodí. Na vině budou vodárenské společnosti, které vytváří zisk.

Už jsme prostě tak nějak zapomněli, jak vypadaly naše vodárenské firmy po revoluci. Už jsme zapomněli na ty tisíce zaměstnanců a ztráty, které se každý rok vykazovaly. Teď tady máme pěkně funkční firmy a to bychom to nebyli my Češi, abychom nenadávali. A hned přijdeme s nápadem, že bychom je nejlépe zase znárodnili.

Je to jen klasický negativní postoj médií, které se prostě snaží prodat, co největší náklad novin…. nebo je český národ opravdu čtvrtstoletí po revoluci proti komerčnímu sektoru? Co bude dál? Budeme chtít veřejné mlékárny? Nebo veřejné pekárny? Jen pozor, abychom z toho opět nakonec neměli “veřejný“ i dům, pěkný český bordel, chcete-li.

Zdroj: http://babikova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=549782, autor Jana Bábiková, ilustrační foto Naše voda

 

Související rubriky: Co bychom měli vědět o vodě, Komentář týdne, Nápoje a voda v potravinách, Podnikání s vodou a zákony, Voda a naše peněženka, Vodovody a kanalizace