Interaktivní výuka na školách o nenahraditelnosti vody

Aktualizováno 8. dubna 2016 | Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě , Vodovody a kanalizace

skol

Za odborné a finanční podpory společnosti Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava (SmVaK) připravili zkušení tvůrci interaktivní vzdělávacích programů hru s názvem Strom života. Jejím prostřednictvím získají žáci druhé stupně základních škol v regionu zábavnou formou znalosti o významu vody pro člověka a přírodu, uvedl Marek Síbrt, mluvčí SmVaK.

Poprvé v České republice byl využit moderní způsob výuky Edularp (educational live action role playing – hraní rolí na živo) s tématem voda. Tvůrci přijedou s programem přímo do škol, náklady na realizaci hradí společnost SmVaK

Od poloviny dubna začne v základních školách na Opavsku probíhat interaktivní vzdělávací program pro žáky druhého stupně o vodě. Následně se bude přesouvat do dalších částí kraje.

Moderní způsob výuky je všechno jiného než pouhé memorování suchých dat, jak si mnoho lidí pamatuje z dob, kdy navštěvovali základní školu. Hra je připravená pro žáky druhého stupně základních škol a kromě nevšedního zážitku, kdy budou bojovat, aby zabránili přírodní katastrofě, si odnesou celou řadu vědomostí o vodě a jejím významu pro náš život i okolní přírodu, které získají formou pokusů a osobní zkušeností s emočním prožitkem.

„Během několika hodin se ve třídách, jídelnách nebo tělocvičnách může odehrát přírodní katastrofa. To v případě, že dětské týmy nepochopí, že voda je nezbytnou podmínkou život na zemi. Zkušení animátoři v kostýmech bájných a záhadných postav, ale musí přesvědčit jednotlivé týmy, které původně soupeřily, aby dokázaly spolupracovat a uchránit vodní zdroje i Strom života, který by jinak uhynul,“ říká jeden z autorů Josef Kundrát, jinak také doktorand na katedře psychologie Univerzity Palackého v Olomouci.

Podle něj je tento typ hry jedinečný vysokou mírou zapojení dětí a emočním dopadem na ně, čímž se odlišuje od obvyklých metod výuky. Navíc rozvíjí měkké dovednosti jako komunikace, spolupráce nebo řešení specifických problémů v praxi.

Vše začíná stavbou kulis a úvodním workshopem, kde se děti i vyučující společně naučí hru hrát, následně probíhá samotná herní aktivita, v níž se nešetří praktickými pokusy, dramatickými zápletkami, napínavým příběhem a věrohodnými rekvizitami. Nakonec si žáci upevní a osvojí získané poznatky.

„Hra bude probíhat přímo v základních školách, s nimiž se domluvíme, že mají o tento inovativní způsob výuky formou hry zájem. Žáci nebudou muset nikam jezdit, animátoři dorazí s celou hrou přímo za nimi. Na konci loňského roku a na začátku toho letošního proběhla testovací kola, kde se ladily potřebné detaily, abychom mohli hru co nejdříve nasadit do ostrého provozu. Je zřejmé, že zábavný způsob děti zaujal, a proto jsme se rozhodli se do realizace naostro pustit. Pokud by měly o výuku základní školy zájem, mohou se na naši společnost obrátit a budeme se snažit najít způsob, jak program dopravit i k nim,“ říká generální ředitel SmVaK Anatol Pšenička.

Naše voda, foto: Larp

Související rubriky: Co bychom měli vědět o vodě, Vodovody a kanalizace